چهارشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۰
بررسي جامعه‌شناسانه رفتار كاركنان در محيط‌هاي سازماني

مدير انتشارات جامعه‌شناسان از انتشار كتاب «جامعه‌شناسي سازمان‌ها و فرهنگ‌هاي سياسي» خبر داد و گفت: اين كتاب نگاهي به فرهنگ و رفتار كاركنان براي پيشرفت در محيط‌هاي سازماني دارد كه منجر به ايجاد رفتار سياسي آنها مي‌شود._

سعيد اسلامي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) با بيان اين خبر عنوان كرد: مهرداد نوابخش و حسين شريعت، مولفان اين اثراند. آنها قصد دارند با ايجاد پل ارتباطي ميان قدرت، رفتار سياسي و فرهنگ به تبيين فرهنگ سازماني و فرهنگ سياسي بپردازند و آسيب‌هاي آن را ارزيابي كنند.

اسلامي تصريح كرد: در يك بررسي اجمالي، مي‌توان فرهنگ را مجموعه‌اي از اعتقادات، باورها، هنجارها و ارزش‌هاي مشترك اعضاي يك جامعه خاص دانست كه سبب مي‌شود بر اساس آن فعاليت‌هاي افراد سمت و سو گيرند.

وي ادامه داد: در اين ميان بخشي از فعاليت‌هاي انسان‌ها در سازمان‌ها شكل مي‌گيرد و مجموعه‌اي از استنباط ‌هاي مشترك را به وجود مي‌‌آورد كه خود فرهنگ سازماني را شكل مي‌دهد و هر سازماني را از سازمان ديگر جدا مي‌كند.

مدير انتشارات جامعه‌شناسان ادامه داد: مولفان در اين كتاب متذكر مي‌شوند؛ «از جمله رفتارهايي كه كاركنان براي پيشرفت خود انجام مي‌دهند رفتار سياسي است. به گفته آنها: رفتار سياسي فعاليتي است كه به عنوان بخشي از نقش رسمي سازمان ضرورت ندارد، اما در سازمان وجود دارد».

اسلامي درباه رفتار سياسي سازماني توضيح داد: رفتار سياسي فعاليتي است كه براي حفظ، كسب يا افزايش قدرت شكل مي‌گيرد و سطح قابل مشاهده فرهنگ سازمان است. در نگاهي ديگر مي‌توان فرهنگ سياسي را بخشي از فرهنگ اجتماعي دانست كه مجموعه‌اي از نگرش‌ها و جهت‌گيري‌هاي يك مجموعه را نسبت به نظام سياسي مشخص مي‌كند.

مدير انتشارات ادامه داد: يافته‌هاي اين كتاب به مخاطب يادآور مي‌شود كه قدرت، رفتارهاي سياسي، فرهنگ و فرهنگ سازماني با يكديگر ارتباط منسجمي دارند و اختلال در روند اكتساب هر يك، پيامدهايي برجاي خواهد گذاشت. سازمان‌ها به عنوان جزئي از جامعه نيازمند توجه‌اند.

وي افزود: كتاب «جامعه‌شناسي سازمان‌ها و فرهنگ‌هاي سياسي ايران» در پنج فصل گردآوري شده است و عناوين «قدرت»، «سياست و رفتار سياسي»، «سازمان و فرهنگ سازماني»، «فرهنگ سياسي»، و «آسيب‌شناسي فرهنگ سياسي» را دربر دارد.

اسلامي درباره جامعه مخاطب اين اثر گفت: اين اثر به گونه‌اي نوشته شده كه مي‌تواند مورد استفاده بسياري از مديران و سازمان‌ها قرار گيرد و به طور خاص دانشجويان رشته مديريت در گرايش‌ها و مقاطع مختلف و نيز دانشجويان علوم سياسي مي‌توانند از مطالب آن بهره مند شوند.
كتاب «جامعه‌شناسي سازمان‌ها و فرهنگ‌هاي سياسي» تا بيست ‌و چهارمين نمايشگاه كتاب تهران كه از 14 تا 24 ارديبهشت ماه در مصلاي تهران برگزار مي‌شود به چاپ خواهد رسيد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط