چهارشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۴:۰۴

عباسعلي وفايي اغلب آثار عطار را داراي قابليت‌هاي نامكشوف داستاني و سينمايي دانست كه پس از بازآفريني و بازپروري در قالب‌هاي مدرن، به لحاظ تفكري كه عرضه مي‌كنند، با جامعه امروزما مانوسند.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، وفايي درباره ظرفيت‌هاي داستاني آثار عطار اين‌گونه توضيح داد: اغلب آثار عطار و اغلب شعرهايي او در منطق‌الطير و از جمله داستان شيخ صنعان، قابليت‌هاي داستاني غني دارند كه هنوز كشف نشده و مورد پژوهش قرار نگرفته‌اند. 

اين پژوهشگر افزود: حتي اثر تذكرةالولياء او، كه براي بزرگان تصوف نوشته است، قابليت‌هاي داستاني  و سينمايي موثر، براي تبديل شدن به آثار شاخص را دارا هستند. اين شاعر از جمله شعراي كلاسيك ماست كه از حكايات بسياري بهره گرفته؛ چيزي كه در مولوي كامل شده و در آثار سعدي از جمله بوستان هم ديده مي‌شود. سعدي هم در بوستان با طرح يک داستان سخنش را آغاز مي‌كند و در لابه‌لاي آن جنبه‌هاي تعليمي و فكري را مي‌گنجاند. 

رييس دانشگاه ادبيات دانشگاه علامه طباطبايي در پاسخ به اين سوال كه «جامعه فعلي  و جريان امروز ادبيات معاصر  ما تا چه حد به اين باز آفريني‌ها احساس نياز مي‌كند»، گفت: مشخصا بيشتر آثار اين شاعر و عارف ايراني مانند آثار ديگر شاعران نامدار كلاسيك فارسي، جنبه تاليفي دارند كه هر كدامشان بعد از بازپروي در قالب‌هاي امروزي، ظرفيت تبدبل شدن به اشكال هنري و تصويري را نيز پيدا مي‌كنند؛ ‌ضمن آنكه جامعه ما با تفكر نهفته در اين آثار مانوس است و اين پژوهش‌ها مي‌توانند به غناي جريان‌هاي امروزي ادبي بيفزايند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط