یکشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۸
توسعه سواد قرآني در محتواي كتاب‌هاي درسي

رييس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي از سال تحصيلي 91 ـ 90 به عنوان سال تحول و اعتلاي كيفيت برنامه‌هاي آموزشي با تعميق مباني ديني و اسلامي ياد كرد و گفت: توسعه سواد قرآني در محتواي كتاب‌هاي درسي، از جمله برنامه‌هاي اين سازمان در سال جديد به شمار مي‌آيد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، حجت‌ الاسلام محي‌الدين بهرام‌محمديان در نشست خبري كه صبح امروز(21 فروردين) با جمعي از اصحاب رسانه برگزار شد، عنوان داشت: سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي وزارت آموزش و پرورش سال تحصيلي 91 ـ 90 را با شعار «تحول و اعتلاي كيفيت برنامه‌هاي آموزشي و درسي در سه حوزه دانش، مهارت و تربيت با تعميق مباني ديني، اعتقادي و اسلامي» آغاز كرده كه بر اساس ساختار جديد نظام آموزشي (3 ـ 3 ـ 6 ) تغييراتي در كتاب‌هاي درسي صورت خواهد گرفت.

وي ادامه داد: از جمله برنامه‌هاي اين سازمان در سال جاري براي ايجاد تغييرات لازم در محتواي كتاب‌هاي درسي به ويژه پايه اول ابتدايي مي‌توان به توسعه سواد و فهم قرآني، برنامه‌محوري به جاي كتاب‌محوري، پژوهش‌محوري و نوآوري در كيفيت بخشي به برنامه‌هاي درسي و تقويت علوم پايه به ويژه علوم انساني اشاره كرد.

محمديان يادآور شد: در ارايه محتواي كتاب‌هاي درسي سال تحصيلي 91 ـ 90 به خلاقيت و ابتكار دانش‌آموزان، كارآفريني، شناخت فرهنگ‌ها و ملل مختلف، آداب و رسوم و مهارت‌هاي زندگي، بهداشت و سلامت فردي و اجتماعي و به‌كارگيري نوآوري‌هاي آموزشي معلمان توجه ويژه خواهد شد. 

مترجم كتاب «محاسبه نفس» با اشاره به ساير فعاليت‌هاي سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي در سال جاري عنوان داشت: اين سازمان تصميم دارد در سال تحصيلي 91 ـ 90 در حوزه فني و حرفه‌اي كتاب «فرهنگ اصطلاحات فني و حرفه‌اي» را توليد كند. اين اثر به عنوان كتاب مرجع در حوزه ياددهي ـ يادگيري در اختيار دانش‌آموزان قرار خواهد گرفت.

رييس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي اظهار داشت: ارايه نسخه الكترونيكي برخي از كتاب‌هاي درسي بدون چاپ مكتوب آنها به ويژه در حوزه كار و دانش، از ديگر برنامه‌هاي اين سازمان در سال جاري به شمار مي‌آيد. نهادينه كردن فرهنگ استفاده از محيط الكترونيكي در مدارس را مي‌توان از جمله اهداف مهم اين اقدام دانست.

وي با اشاره به افزايش شمارگان مجلات رشد به عنوان يكي از اجزاي بسته آموزشي در چند سال اخير گفت: استقبال فراوان دانش‌آموزان، معلمان و والدين از اين مجلات باعث شده تا سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي براي سال تحصيلي جديد حدود 50 درصد دانش‌آموزان مناطق مختلف كشور را تحت پوشش استفاده از مجلات رشد قرار دهد. همچنين اين سازمان در سال جاري از كتاب «تاريخ امام حسين(ع)» در 25 جلد رونمايي خواهد كرد. 

محمديان با تاكيد بر تغيير تدريجي محتواي كتاب‌هاي درسي در سال تحصيلي 91 ـ 90 تصريح كرد: سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي در حال تدوين راهنماي جامع كتاب هاي دوره ابتدايي و متوسطه اول و دوم است. همچنين در كنار آن كارشناسان، راهنماي حوزه‌هاي يادگيري را در دست تدوين دارند تا بر اساس آن، راهنماي هر برنامه درسي تدوين شود. در صورت آماده شدن اين راهنما، شيوه ارايه تغييرات لازم مشخص خواهد شد.

رييس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي در پايان عنوان داشت: اين سازمان تصميم دارد بر اساس آيين‌نامه ساماندهي كتاب‌هاي درسي در سال جاري، بيش از پيش از ورود كتاب‌هاي غيراستاندارد پيشگيري كند تا كتاب‌هايي كه با برنامه درسي ملي مطابقت دارند، به فهرست كتابنامه‌هاي رشد اضافه شوند. همچنين سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي براي سال تحصيلي 91 ـ 90 در تعداد ارايه كتاب‌هاي درسي به دانش‌آموزان در حال رايزني است كه بر اساس نتايج بدست آمده، محدوديت تعداد كتاب‌هاي درسي مشخص خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط