یکشنبه ۲۰ دی ۱۳۸۸ - ۱۰:۵۹
هزار و يك حديث رضوي؛ جامع‌الاحاديث امام رضا(ع)

نويسنده كتاب «هزار و يك حديث رضوي» با بيان اين كه اين اثر به زودي منتشر خواهد شد، اظهار داشت: تاكنون كتاب‌هاي زيادي به احاديث هشتمين امام شيعيان پرداخته‌اند، اما هيچ يك از آنها احاديث آن حضرت(ع) را به صورت جامع و كامل منتشر نكرده‌اند.\

مهدي قرباني در گفت‌و گو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، درباره اين كتاب اظهار داشت: خداوند هزار و یک نام دارد و هزار و یک بر اساس حروف ابجد به معناي «رضا» است. پس از سال‌ها مطالعه، تحقیق و تتبع در آثار علما و استادان عصرهاي گذشته و معاصر نظير عزیزالله عطاردی، بزرگ عالم‌زاده و دیگر نویسندگان که درباره حضرت امام رضا(ع) آثار ارزشمندی به طبع رسانده‌اند، اين اثر سه جلدي جامع الاحادیث آن حضرت«ع» را به صورت موضوعی ارايه مي‌كند، البته «ابناء الرضاء»را در برنگرفته است. 

وي با اشاره به اين كه مجموعه‌هاى بزرگ حديثى شيعه از ديرباز تاكنون به صورت موضوعى سامان يافته‌اند، گفت: آنچه بر اين موضوع‏‌بندى تاثير مى‌گذارد، نوع نيازها و سوال‏هاى شخصى و اجتماعى محققان، پژوهشگران، ضرورت عنوان‏دهى و ايجاد مدخل‏هاى متناسب با دغدغه‌‏هاى ذهنى بسیاری از آحاد جامعه و انديشمندان مرتبط(موافق و مخالف) است. از اين رو، بروز پرسش‏هاى جديد و نيازهاى نو، احتياج به تاليف كتاب‏هايى تازه را در هر عصر نشان مى‏دهد كه بايد به آسانی در دسترس عموم قرار داشته باشد.

مدير مسوول انتشارات قاف مشهد‌الرضا(ع) افزود: کتاب حاضر سوال‏های زیادی را درباره مقام و مرتبه آن حضرت(ع) پاسخ مي‌دهد و بسیاری از نیازها را بدون استفادة از نرم‌افزار برطرف می‌كند و ویژگی‌هایی دارد که آن را در میان آثار دیگر ممتاز می‌کند. 

وي درباره ويژگي‌هاي اين كتاب بيان كرد: اثر حاضر موضوع‌بندی کلی و جزيی دارد که در دیگر کتاب‌هاي روایی مربوط به آن حضرت(ع) به این ترتیب کمتر دیده شده است. همچنين آثار موضوعی چاپ قدیم امروزه تنها در برخی از کتابخانه‌های بزرگ وجود دارند.  

قرباني با اشاره به اين كه برخی از احادیث و روایات اين مجموعه امروزه در قالب قانون مصوب مجلس شورای اسلامی‌ اجرایی شده‌اند، عنوان كرد: در احاديثي كه داراي اين ويژگي‌اند، به مواد قانونی آن( قانون مدنی، مجازات اسلامی‌ و …) اشاره شده است. این اثر به عنوان مرجعی مستند و معجمی‌ معتبر مورد نیاز و استفاده دانشجویان، محققان و اهل علم و قلم قرار خواهد گرفت.

نويسنده كتاب «هزار و يك حديث» هدف از ارايه چنين اثرى را نگاه جامع به معارف دينى خواند و گفت: نگاه جامع به معارف ديني فهم عميق تعاليم الهى را به ارمغان می‌آورد، زیرا از کلام امام معصوم(ع) فسلفه احکام و بسیاری از احادیث و روایات برهمگان روشن و موجب تقویت باورهای دینی و مذهبی آحاد جامعه می‌شود.

وي گفت: در تنظيم اين اثر سعی شده آنچه حدیث و روایت از حضرت رضا(ع) در کتاب‌هاي گوناگون آمده است، گردآوری، سپس با مصدر روايى شيعه و اهل سنت تطبیق داده شود و در صورت کشف صحت، مصدر دقیق آن ذکر شود. مواردی نيز که برای آن مصدری به دست نمی‌آید، به عنوان روایات منسوب به امام هشتم(ع) در جلدهاي بعدی آورده مي‌شود. 

وي با اشاره به حدیث شریف «عبدالسلام‌بن صالح هروى» با مضمون «از امام رضا(ع) شنيدم كه مى‌فرمودند: خداوند رحمت كند آن بنده‌اى را كه امر ما را زنده كند! عرض كردم: چگونه امر شما را زنده كند؟ امام فرمود: علوم ما را فراگيرد و به مردم بياموزد، كه اگر مردم زيبايی‌هاى گفتار ما را مى‌دانستند از ما پيروى مى‌كردند.» اظهار داشت: اين حديث مرا بر آن داشت مجموعه حاضر را با دو سال تلاش، مطالعه و تحقیق به عنوان «هزار و یک حدیث رضوی» (جلد اول) به رشته تحرير درآورم.

قرباني يادآور شد: در نظر دارم در آینده كتابي دیگر که بخش‌هایی از آن گردآوری شده، مشتمل بر باقي‌مانده احادیث امام رضا(ع) و احادیث ابناءالرِضا(ع) «امام جواد، امام هادی، امام حسن عسکری(ع) و امام زمان(عج)» را نيز تنظيم و گردآوري كنم.

وي در پايان عنوان كرد: از تمام محققان و پژوهشگران تقاضا دارم اگر به حدیثی از امام رضا(ع) برخورد کردند که در این مجلدات نیامده است، مراتب را به نشانی ناشر ارسال كنند تا در چاپ‌های بعدی به نام آنها درج شوند.

كتاب «هزار و يك حديث رضوي» به قلم مهدي قرباني به زودي از سوي انتشارات قاف مشهدالرضا(ع) در شمارگان 2000 نسخه، 640 صفحه و بهاي يكصد هزار ريال منتشر مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط