یکشنبه ۴ اسفند ۱۳۸۷ - ۱۰:۵۵
جست‌وجوي زندگي امروز در اسرار اسطوره‌ها

تازه‌ترين رمان «محمدرحيم اخوت» با عنوان «نمي‌شود»، از دو هفته پيش توسط انتشارات «آگاه» روانه بازار كتاب شده است. اين رمان داستاني واقع‌گرايانه دارد كه با رجوع به اسطوره‌ها خلق شده است؛ ولي درونمايه اصلي آن زندگي و مسايل انسان معاصر در اجتماع امروزي است.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، «محمدرحيم اخوت» كه از انتشار تازه‌ترين كتابش خبر داد، در گفت و با ايبنا گفت: رمان «نمي‌شود» كه قبلا مجوز چاپ دريافت كرده بود، حدود دو سه هفته پيش به بازار آمده است. اين رمان داراي سه بخش «سفر به شمال»، «كشته شدن سهراب» و «مرداب گاو خوني» است. 

نويسنده «نيمه سرگردان ما» درباره موضوع اين رمان اظهار داشت: «نمي‌شود» يك رمان واقع‌گرايانه است كه در پشت ماجراهای آن، رجوع به اسطوره‌ها و بازتاب آنها در موقعيت‌هاي داستاني ديده مي‌شود. مثلا اسطوره سودابه و سياوش و اسطوره صدرا و ناپسري‌اش در اين داستان‌ها ديده مي‌شود. 

اين نويسنده با اشاره به درونمايه اصلي داستان كه منطبق بر مسايل جامعه معاصر انساني است، توضيح داد: به هر جهت درونمايه اصلي اين داستان وضعيت امروز جامعه و انسان است. به عنوان مثال داستان كشته شدن سهراب بازتابي امروزي يافته است. 

خالق «نام‌ها و سايه‌ها» همچنين گفت: اين رمان با وجود تم واقع‌گرايانه داراي ابعادي استعاري است كه از عناوين سه فصل آن نيز كاملا هويداست. 

اين نويسنده درباره نگراني‌هاي خود و خواست‌هايش بعد از چاپ كتاب‌ گفت: از اين كه يك نويسنده بخواهد رمانش را لايه لايه يا جهانشمول بخواند، بدم مي‌آيد و اصل قضيه كه دلواپس آن هستم اين است كه خواننده‌اي كه مقداري هم به كتاب جدي نگاه مي‌كند، آن را بخواند و لذت ببرد. 

نويسنده «تعليق» همچنين توضيح داد: اينكه يك رمان خواننده را دنبال خودش بكشد و آن را بدون خستگي بخواند، همواره يكي ازآرزوهايم بوده است.

«محمد رحیم اخوت» زاده ۱۳۲۴ اصفهان نویسنده و مترجم معاصر ایرانی است. 

وی نوشتن را در نوجوانی آغاز کرد، نخستین نوشته‌های خود را در سال ۱۳۴۶ خورشیدی در مجله فردوسی به چاپ رساند.

نخستین کتاب اخوت با نام «تعلیق» منتشر شد. او با نوشتن رمان «نام‌ها و سایه‌ها» برنده دو جایزه یلدا و مهرگان شد. 

«تعلیق» ، «چهار فصل در بازخوانی شعر»، «نیمه سرگردان ما»، «شکارچی خرگوش»(ترجمه)، «نام‌ها و سایه‌ها» و...از جمله آثار منتشر شده او هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط