شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۱
«طراحی‌های حسین علاء» یکی از رجال تاریخی ایران

کتاب «طراحی‌های حسین علاء» به اهتمام فریدون علاء از انتشارات فرهنگ‌ معاصر در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «طراحی‌های حسین علاء» به اهتمام فریدون علاء از انتشارات فرهنگ‌ معاصر در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه شد.

در معرفی این کتاب چنین آمده است: «در میان رجال متأخر قاجار که بیشتر فرهیخته و اهل ادب بودند و شعر و نثرشان جایگاه عمده‌ای داشت، باید از «حسین علاء» هم یاد کرد که از شیفتگان فرهنگ غنی گذشته ایران بود و سال‌های پر بار عمرش را از مطالعه و تفحص در متن آن سرشار کرد و در جوار بزرگانی مانند مرحوم ذکاءالملک فروغی اسباب آبروی رجالی شد که اغلب برایشان «سیاست» عمده‌تر از ادبیات و هنر بود و نمی‌خواستند و یا نمی‌توانستند این بخش شریف و تلطیف کننده را در اعمال و افکار خود راه بدهند که شاید اگر چنین می‌کردند شاهد تاریخی به مراتب فرهنگ مدارتر ومدارا کننده تر می‌شدیم.

طراحی و نقاشی در میان رجال تاریخی ایران امری دایر و رایج بود و سابقه آن به گذشته‌های بسیار دور می‌رسد که به عنوان نمونه می‌توان به نقاشی‌های مفصلی که از شاه طهماسب صفوی از قرن دهم هجری قمری باقی‌مانده است اشاره کرد. همین سنت بعدها به ناصرالدین شاه قارجار هم رسید که خود خوشنویس و طراح زبردست و قابلی بود و کتابچه‌های متعددی که حاوی طراحی‌های او از همراهان شکار و درباریان و ملازمینش است، در دست است.»

درسال 1390 کتابی به قلم خانم دکتر منصوره اتحادیه (نظام معافی) درباره زندگی سیاسی حسین علاء به طبع رسید ولی تنها اندکی از استعداد و خصوصیات اخلاقی وی در این کتاب بازگو شده است. یکی از استعدادها و تمایلات ناشناخته این سیاست‌مدار که نزدیک به شصت سال بدون وقفه به کشورش خدمت کرد، نقاشی و کاریکاتور‌هایی بود که در جوانی از اعضای خانواده، دوستان معاصر و دولت‌مردانی که از پدر او محمد‌علی خان السلطنه دیدن می‌کردند کشیده بود.

کتاب «طراحی‌های حسین علاء» به اهتمام فریدون علاء در صفحاتی از جنس کاغذ گلاسه از سوی انتشارات فرهنگ‌معاصر منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها