چهارشنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۱
«به بلندای آن ردا» ؛ بیان هنرمندانه از زیست حضرت رضا(ع)

در نوزدهمین هفته از پویش مردمی «چهارشنبه‌های امام رضایی» کتاب «به بلندای آن ردا» با موضوع زندگی امام رضا(ع) را مرور ‌می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان‌رضوی، کتاب «به بلندای آن ردا» به برشی از زندگی امام علی ابن موسی‌الرضا (ع) می‌پردازد که به زندگی مأمون، یکی از خلفای جور عباسی گره‌خورده است، شالوده اصلی داستان، ماجرای توطئه‌ها و فتنه‌های مأمون و درباریان او است که برای دفع جاذبه‌های امام‌(ع) ازسوی مردم و دفع خطرات احتمالی برای سلطنت خود همواره ناکام می‌ماند و دست‌آخر با خبث و طینت بی‌مثال مأمون می‌آمیزد و شهادت امام رضا (ع) را رقم می‌زند.
 
غادیه همسر مأمون یکی از نقش‌های محوری داستان است که ماجراهای مربوط به او و خط و ربطش به سرانجام زندگی اطرافیان، از این جهت به داستان هیجان می‌بخشد که به این شخصیت تاکنون آن‌طور که باید و شاید پرداخته نشده و چه‌بسا که بسیاری، حتی با او آشنایی هم ندارند.
 
«به بلندای آن ردا» به‌صورتی فشرده سیری تاریخی از زندگی و سیره سیاسی و اجتماعی امام هشتم را با زاویه دیدی بدیع روایت می‌کند و همزمان با آن بیان هنرمندانه از زیست ایشان را نیز به رخ مخاطبانش و سایر نویسندگان این ژانر می‌کشاند.
 


این اثر از یک اتفاق داستانی شروع می‌شود که تا پیش از این کمتر در منابع داستانی و تاریخی درباره آن سخنی به میان آورده شده است و در کنار آن نویسنده زاویه دیدی را برای بیان آن برگزیده است که تا قبل از آن سابقه و جرات حرکت به سمت آن وجود نداشته است یا کمتر دیده شده است.
 
این کتاب نخستین‌بار از زاویه شقی‌ترین مرد زیسته در دوران زندگی امام رضا‌(ع) به شرح زندگی و کرامات وی می‌پردازد و همین مساله روایت داستانی این کتاب را بسیار خواندنی‌تر از آثار مشابهی کرده است که درصدد شرح زندگی امام رضا‌(ع) برآمده‌اند.
 
بیان جزئیات و توصیفات دقیق، حوادث پنهان ماجرا، شخصیت‌پردازی‌های قابل استناد و ظریف، ازجمله ویژگی‌های دیگر «به بلندای آن ردا» است.
 
«به بلندای آن ردا» به قلم سید‌علی شجاعی در 159 صفحه قطع رقعی از سوی انتشارات نیستان منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها