یکشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۱
پیگیری تکمیل کتابخانه مرکزی شهر لار

نماینده مردم چهار شهرستان جنوب فارس در مجلس شورای اسلامی، در دیدار با مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بر ضرورت حمایت از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و ارتقای وضعیت کتابخانه‌های عمومی تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) فارس، حسین حسین‌زاده، نماینده مردم لارستان، خنج، گراش و اوز در مجلس شورای اسلامی در دیداری با روح الله منوچهری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس، در خصوص وضعیت کتابخانه‌های عمومی در حوزه انتخابیه خود و مشکلات قانونگذاری و بودجه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت‌وگو کرد.

منوچهری در این دیدار با اشاره به اینکه مهمترین مسائل پیش روی کتابخانه‌های عمومی، مشکلات قانونگذاری و کمبود بودجه است، عنوان کرد: تعارضات موجود در قانون نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و کمبود بودجه این سازمان فرهنگی روند توسعه و پیشرفت کتابخانه‌های عمومی را با کندی روبه رو کرده است.

وی با اشاره به اینکه در قانون، هیچ اعتباری برای کتابخانه‌های عمومی روستایی در نظر گرفته نشده است، اضافه کرد: نبود بودجه عمرانی، کم بودن کمکهای اعتباری دولت به این سازمان فرهنگی و نبود اعتبارات لازم برای ارتقای حقوق و مزایای کارمندان نهاد از مهم ترین مشکلات کلان نهاد است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس، با تصریح اینکه بخش زیادی از تلاشهای کتابخانه‌های عمومی در سطح کلان و خرد، صرف تحقق بودجه می‌شود، گفت: اگر مشکلات بودجه این سازمان برطرف شود، نهاد کتابخانه‌های عمومی می‌تواند تمام وقت و با انرژی مضاعف به رسالت اصلی خود که همان ترویج فرهنگ و خدمت رسانی به عموم است بپردازد.

منوچهری در ادامه با اشاره به وضعیت کتابخانه‌های عمومی در چهار شهرستان فارس، عنوان کرد: در چهار شهرستان در مجموع ۲۰ کتابخانه نهادی و سه کتابخانه مشارکتی فعال است که دو کتابخانه عمومی «اندیشه» شهر اوز و «گنج شایگان» شهر لار قدمت پنجاه ساله دارند و از قدیمی ترین کتابخانه‌های استان است. این نشان دهنده توجه مردم این منطقه به کتاب و فرهنگ است.

وی با تاکید بر اینکه سرانه زیربنای کتابخانه ای در چهار شهرستان با میانگین استانی برابر است، افزود: در حوزه زیربنایی کتابخانه‌ها تا رسیدن به حد مطلوب فاصله بسیاری داریم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان فارس در ادامه ایجاد کتابخانه در شهرهای فاقد کتابخانه را اولویت دولت و نهاد خواند و اضافه کرد: در لارستان سه شهر لطیفی، بنارویه و دهکویه کتابخانه ندارند. همچنین پروژه کتابخانه مرکزی شهر لار نیز علی رغم پیشرفت فیزیکی، هنوز به مرحله تکمیل نرسیده است.

نماینده مردم لارستان، خنج، اوز و گراش در مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار با اشاره به اهمیت مقوله کتاب و کتابخوانی، تصریح کرد: حل مشکل نهاد و توسعه کتابخانه‌ها حائز اهمیت است و برای حمایت از این سازمان فرهنگی اقدامات لازم را در مجلس انجام خواهیم داد.

حسین حسین‌زاده با تصریح اینکه خیرین منطقه را به سمت توسعه کتاب و کتابخوانی سوق می‌دهیم، گفت: شهرستان اوز در زمینه کمک خیرین به کتابخوانی یک الگو است و باید از این ظرفیت در تمام شهرستان‌ها استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه سهم نیم درصد در صورت تحقق کامل نیز، اعتباری کافی برای نهاد نخواهد بود، گفت: واریز منظم و کامل نیم درصد کتابخانه‌های هر شهرستان را از طریق فرمانداری‌ها پیگیری خواهم کرد. نهاد کتابخانه های عمومی، سازمانی خدمت رسان است که اگر بودجه کافی داشته باشد می‌تواند برنامه‌های ابداعی و خلاقانه ویژه تمام اقشار برگزار کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم بیان شفاف مشکلات و خواسته‌های کتابخانه‌ها، تاکید کرد: تمامی مشکلات کتابخانه‌ها، به خاطر کمبود بودجه است، پیگیری حل این مشکل باید سریع تر انجام شود.

حسین زاده از پیگیری تکمیل کتابخانه مرکزی شهر لار خبر داد و گفت: برای بررسی نیازها و خواسته‌های کتابخانه‌های منطقه، از کتابخانه‌های عمومی چهار شهرستان بازدید خواهم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها