سه‌شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۳
«کتاب هفته خبر» با پرونده‌ای برای محمدعلی اسلامی ندوشن منتشر شد/ توصیه‌هایی برای زندگی و مطالعه نسل جوان

هشتاد و چهارمین شماره «کتاب هفته خبر» به سردبیری محمد ولی‌زاده با پرونده‌ای برای محمدعلی اسلامی ندوشن منتشر شد و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) مجله «کتاب هفته خبر» در جدیدترین شماره خود در پرونده‌ای ویژه درباره محمد علی اسلامی ندوشن، ضمن گفت‌وگو با این نویسنده، مترجم و پژوهشگر ادبی، نظرات برخی چهره‌های ادبی را درباره  او منعکس کرده که آثاری از سعید برآبادی، مهدی ماحوزی، محمد دهقانی، یدالله جهانی پندری، علیرضا طباطبایی، ولی‌الله درودیان، ضیاءالدین خالقی، پیام شمس‌الدینی و غزاله شمس در قالب گفت‌وگو، یادداشت و تحلیل، این پرونده را تشکیل می‌دهند.
 
هشتاد و چهارمین شماره «کتاب هفته خبر» با مجموعه یادداشت‌هایی از عزیز شبانی، اکبر اکسیر، امیر صدری، شاپور جورکش، محمدرضا رستمی، پوپک ده‌شهری، مسعود عرفانیان و کامیار عابدی درباره مناسبت‌هایی چون سالروز درگذشت غلامحسین یوسفی، علی حاتمی، حسین مکی و همچنین سالروز تولد علیرضا طباطبایی، پرویز خائفی، هوشنگ ظریف، داریوش مهرجویی و م. آزاد همراه است. این نشریه همچنین پس از پرونده اسلامی ندوشن، در پرونده‌هایی جداگانه به معرفی شخصیت و آثار م. موید، اکبر زنجان‌پور، یدالله صمدی و استیون اسپیلبرگ پرداخته است.
 
در بخشی از گزارش سعید برآبادی از دیدار با اسلامی ندوشن می‌خوانیم:
«... پیش از آنکه مراجعان و دوستان را بدرقه کند، حرف از فروش دفتر مجله «هستی» به میان می‌آید. یکی از میهمانان می‌گوید که دندان‌پزشکی خواستار این دفتر است و او در عین سکوت پاسخ‌هایی را برای تماس‌های بعدی می‌دهد. می‌گوید که می‌خواهد بارش را سبک کند، کتاب‌هایش را به طوس روانه کند و این دفتر را برای بهره‌برداری در اختیار افرادی قرار دهد که توان آن را دارند. موضوع مورد بحث اما غم‌انگیز است؛ چه برای او که عمری را در راه پله‌های این مرکز گذرانده و چه برای دوستانش که حالا مانده‌اند در صورت فروش اینجا، سه شنبه‌ها او را کجا دیدار کنند!
 
برای همین یکی از میهمانان می‌خواهد که برای نسل‌های جوان سفارشی درباره زندگی و مطالعه داشته باشد. طبیعی است که او چه توصیه‌ای خواهد کرد: «تصور می‌کنم که حوزه ایران‌شناسی، جهان شناسی و کتاب‌هایی که افق را روشن می‌کنند، حوزه‌های مطالعه مناسبی برای همه نسل‌ها باشد. البته معدود است این کتاب‌ها. کتاب‌هایی که فکر را به تکاپو بیاندازد اما خواندنشان برای هر فردی می‌تواند مفید به فایده باشد. تعداد این کتاب‌ها هم زیاد نیست، شاید 30 جلد بیشتر نباشد، اما به همه توصیه می‌کنم آنها را بخوانند؛ تاریخ ایران را، تاریخ جهان را که انتشاراتی یزدان در چند جلد منتشر کرده و شعرا.»
 
او می‌گوید که اصحاب بزرگ زبان فارسی را نباید نادیده گرفت: «این‌ها در صف مقدم هستند، شاهنامه فردوسی، دیوان حافظ و سعدی و آثار مولوی، خواندنشان روح را جلا می‌دهد و ذهن را به تفکر وا می‌دارد.» اما به همین محدود نمی‌شود. در حال ترک کردن اتاق و بدرقه میهمانان است که این جمله‌ها را هم روانه راهشان می‌کند: «آن فردی که امروز شاهنامه را می‌خواند، تنها خواننده یک اثر باستانی درباره یک رخداد باستانی مثل جنگ ایران و توران نیست. او شاهد جنگ میان بدی و خوبی خواهد بود. شاید که بتواند جنگ امروز میان خوبی و بدی را ارزیابی کند...»
 
هشتاد و چهارمین شماره مجله «کتاب هفته خبر» در 122 صفحه به قیمت پنج هزار تومان در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها