سه‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۶
مشکل مالی پخش برنامه‌های کتابی رسانه ملی را به تعویق انداخت

محمد‌رضا اخضریان کاشانی، مشاور برنامه‌ریزی دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به دنبال توافق با صدا و سیما در صدد تولید برنامه‌های مطلوب برای پخش از رسانه ملی است اما مشکل مالی باعث شده تاکنون این امر محقق نشود.-

اخضریان کاشانی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اظهار کرد: راه‌اندازی رادیو و شبکه تلویزیونی مجازی کتاب از موارد مورد توافق نهاد کتابخانه‌‌های عمومی کشور با سازمان صدا و سیما بود که محقق شد.

وی با بیان این که تولید برنامه‌های مناسب از رسانه ملی در حوزه کتاب را پیگیری می‌کنیم، گفت: بر اساس توافق‌های ابتدایی با سازمان صدا و سیما قرار است پخش برنامه‌های کتابی از شبکه‌های گوناگون سیما به صورت محدود و آزمایشی آغاز شود.

مدیر عامل پیشین موسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی نمایه با بیان این‌که اکنون از نظر فنی برای تولید برنامه‌های مربوط به حوزه کتاب مشکلی وجود ندارد، اظهار کرد: پخش برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از رسانه ملی به دلیل مشکلات مالی هنوز محقق نشده است و همچنین این نهاد منتظر پاسخ و اعلام آمادگی سازمان صدا و سیماست.

وی درباره جزییات پخش برنامه‌های کتابی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در رسانه ملی گفت: این نهاد اکنون مشغول تهیه و تولید برنامه است و در صورت توافق، این برنامه‌ها به تناوب، از شبکه‌های گوناگون رسانه ملی پخش می‌شوند.

کاشانی افزود: نظر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بر شروع برنامه‌های کتابی رسانه ملی از شبکه هاي چهار و آموزش است و اکنون مراحل اجرایی و فنی طی شده و امیدواریم با بازخورد مناسب گرفتن از مخاطبان این برنامه‌های مقطعی تلویزیون، جنبه دایمی پیدا کند.

وی اظهار کرد: در صورت پاسخ سازمان صدا و سیما برنامه‌های حوزه کتاب نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور همزمان در شبکه‌های سراسری رسانه ملی، شبکه دیجیتالی و مجازی کتاب پخش خواهد شد.

افتتاح کتابخانه دیجیتال با تامین امنیت سایت و نظر ناشران

اخضریانی کاشانی با بیان این‌که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در بخش فناوری اطلاعات پیشرفت‌‌های خوبی داشته است، اظهار کرد: ایده افتتاح کتابخانه دیجیتال نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور که اکنون در مرحله اعتماد‌سازی از ناشران برای استفاده از آثار آن‌ها در این سایت و همچنین تامین امنیت برای جلوگیری از حمله‌‌های اینترنتی است، نمونه بارز پیشرفت در این حوزه است.

وی با بیان این‌‌که کتابخانه دیجیتال نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تا پیش از دهه فجر امسال افتتاح خواهد شد، اظهار کرد: اکنون بیش از پنج هزار منبع برای استفاده در کتابخانه دیجیتال این نهاد خریداری، اسکن و دیجیتال‌سازی شده و نرم‌‌‌افزار دیجیتالی نسخه نخست، آماده‌بهره‌برداری است.

مشاور برنامه ریزی دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: در صورت توافق با ناشران و جلب اعتماد برای استفاده از آثار مکتوب، انتشارات آن‌‌ها در سایت کتابخانه دیجیتال نهاد، این کتابخانه تا پیش از دهه فجر افتتاح خواهد شد.

وی افزود: در صورت توافق پیدا نکردن با ناشران چندین‌‌هزار فایل آماده برای استفاده در این سایت موجود است که نیازی به کسب اجازه از ناشر و مولف ندارد و این منابع خریداری شده می‌تواند در این سایت مورد استفاده قرار بگیرد.

کتاب‌های موبایلی ایده‌ای که با اعتماد ناشران اجرایی می‌شود

کاشانی درباره اجرای ایده کتاب‌های موبایلی از سوی نهاد کتابخانه‌‌های عمومی کشور در بخش فناوری اطلاعات گفت: ایده‌ها در بخش فناوری اطلاعات این نهاد مشکل نرم‌‌افزاری ندارند اما آن‌چه مانع اجرای این طرح می‌شود، اعتماد نداشتن ناشران کشور به فضای مجازی است.

وی با بیان این‌که ناشران باید بپذیرند استفاده از فضای مجازی، معرفی و تبلیغ کتاب از طریق اینترنت و موبایل باعث افزایش خرید منبع اصلی می‌شود، اظهار کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تلاش می‌کند به عنوان یک سازمان مادر در بخش کتاب، افراد را به استفاده قانونی از آثار ناشران در محیط مجازی دعوت کند.

رونمایی از سامانه اطلس کتابخانه‌های عمومی کشور 

مشاور برنامه ریزی دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور  با اشاره به رونمایی از نرم‌افزار ارزشمند سامانه اطلس کتابخانه‌های عمومی کشور همزمان با سالروز دیدار کتابداران با مقام معظم رهبری در تیر ماه اظهار کرد: در صورت آماده شدن، این نرم‌‌افزار 29 تیر ماه سالروز دیدار تاریخی کتابداران با مقام معظم رهبری  رونمایی می‌شود.

وی درباره ویژگی‌های این نرم‌‌افزار اظهار کرد: مخاطبان سایت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با استفاده از این سامانه می‌توانند امکانات، مشخصات و نشانی کتابخانه‌های عمومی کشور را در کل کشور جست‌‌وجو کنند.

کاشانی افزود: مخاطبان با جست‌‌وجوی یک شهر و یا استان می‌توانند اطلاعات و نشانی دقیق کتابخانه‌های کشور را به‌دست بیاورند و یا تنها از طریق اسم خیابان و دانستن نام کتابخانه، مشخصات و نشانی مرکز مورد نظر خود را بیابند.

مدیر عامل پیشین موسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی نمایه اظهار کرد: در فاز نخست امکان جست‌‌وجوی مکانی و نشانی کتابخانه‌ها فراهم می شود، فاز دوم امکان انتخاب کتاب از کتابخانه‌های کل کشور میسر می‌شود و فاز سوم این طرح امکان امانت میان کتابخانه‌ای را به مخاطبان می‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط