دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۱
اهمیت «هانا آرنت» بودن

انتشارات دانشگاه آکسفورد در جدیدترین کتاب از مجموعه معرفی‌های بسیار کوتاه، به معرفی اجمالی هانا آرنت، روشنفکر برجسته قرن بیستم و اهمیت اندیشه‌ او در دوران معاصر پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از آمازون، هانا آرنت (1906-1975) یکی از روشنفکران مهم قرن بیستم است. او که در آلمان از پدر و مادری یهودی و سکولار به دنیا آمد، شاگرد دو چهره برجسته مکتب اگزیستانسیالیسم در آلمان، کارل یاسپرس و مارتین هایدگر بود.
 
آرنت در سال 1933 از آلمان نازی فرار کرد، ابتدا به پاریس و سپس در سال 1940 به آمریکا نقل مکان کرد و در سال 1951 از این کشور شهروندی گرفت. او به عنوان مدیر بازسازی فرهنگی یهودیان، بر گردآوری و ارائه بیش از 1.5 میلیون مقاله از دانشنامه‌های جودائیکا و هبریکا که از دید نازی‌ها پنهان یا توسط آنان ربوده شده بود، نظارت داشت.

کتاب «هانا آرنت» به عنوان یک معرفی بسیار کوتاه، به بررسی ایده‌های فلسفی و نظریه‌های سیاسی آرنت به عنوان یکی از مهم‌ترین متفکران قرن بیستم می‌پردازد. زندگی آرنت به عنوان یک بازمانده از هولوکاست، مسیر کاری او را در زمینه کاوش در معنا و ساخت قدرت، شر، تمامیت‌خواهی و دموکراسی مستقیم، روشن کرد.

آرنت که برخی اوقات به عنوان فیلسوفی بحث‌برانگیز مطرح می‌شود، اکنون به‌عنوان یکی از مهم‌ترین متفکران سیاسی قرن بیستم شناخته شده و آثار او به بخشی از معیارهای نظریه و فلسفه سیاسی غرب تبدیل شده است.
 
دانا ویلا در این کتاب با استفاده از خوانش‌های روشنگرانه از شناخته‌شده‌ترین آثار آرنت، از «خاستگاه‌های توتالیتاریسم»(1951) تا «حیات ذهن»(1978)، اهمیت ایده‌های این فیلسوف را برای خواننده امروزی مشخص می‌کند. او توضیح می‌دهد که چگونه آرنت با انتشار «خاستگاه‌های توتالیتاریسم» به شهرت جهانی دست یافت و کار خود را به عنوان فردی حرفه‌ای و مشهور در زمینه نظریه‌پردازی سیاسی و حوزه روشنفکری عمومی، ادامه داد.
 
«هانا آرنت» یکی از کتاب‌های مجموعه معرفی‌های بسیار کوتاه انتشارات دانشگاه آکسفورد است که در موضوعات مختلف و در قطع جیبی منتشر می‌شود. دانا ویلا، نویسنده کتاب «هانا آرنت»، استاد نظریه سیاسی دانشگاه نوتردام و استاد مدعو هاروارد است. از جمله کتاب‌های او می‌توان به «آرنت و هایدگر»، «مدرنیسم لیبرال و فردیت دموکراتیک» و «شهروندی سقراط» اشاره کرد. از این نویسنده کتاب «سیاست، فلسفه و ارعاب» در ایران ترجمه و منتشر شده است.
 
کتاب «هانا آرنت: معرفی بسیار کوتاه» در 160 صفحه از سوی انتشارات دانشگاه آکسفورد به زبان انگلیسی منتشر شده است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها