یکشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۴
برندگان جایزه بلاگ در فلسفه و اقتصاد اعلام شد

جایزه مارک بلاگ 2021-2020 در فلسفه و اقتصاد به مالت دالد و الکسا استانتون از کالج پومونای کالیفرنیا برای مقاله «برای خودم انتخاب می‌کنم، پس هستم: طرح اقتصاد رفتاری اگزیستانسیالیستی» اهدا شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از دیلی نوز، مالت داد، استادیار گروه اقتصاد در کالج پومونا در کالیفرنیا است. او دو سال را به عنوان دانشجوی فوق دکتری در دانشگاه نیویورک گذرانده است، وی دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته فلسفه و اقتصاد از دانشگاه بایروث است و دکترای خود را در رشته اقتصاد از دانشگاه فرایبورگ دریافت کرده است. الکسا استانتون، دیگر برنده امسال، در سال 2020 با گرایش فلسفه، سیاست و اقتصاد، از کالج پومونا فارغ‌التحصیل شد.

 در چکیده مقاله آنها آمده است: «اقتصاد رفتاری و اگزیستانسیالیسم هر دو دیدگاه‌های آموزندهای درباره انتخاب انسان ارائه می‌دهند. ما در این مقاله استدلال می‌کنیم که گفت‌وگو بین این دو رویکرد می‌تواند بحث کنونی درباره پیامدهای هنجاری اقتصاد رفتاری را غنی‌تر کند. در حالی که اقتصاد رفتاری نشان می‌دهد که ظرفیت ما برای انتخاب، به وسیله سوگیری‌های شناختی و تاثیرات محیطی محدود می‌شود، اگزیستانسیالیسم تاکید می‌کند که ما می‌توانیم (و باید) با وجود محدودیت‌های زیادی که با آن روبه‌رو هستیم، به‌عنوان موجوداتی آزاد و «در حال تبدیل» رفتار کنیم.

تصدیق این دو دیدگاه در قالب یک ترکیب نظری- که ما پیشنهاد می کنیم آن را اقتصاد رفتاری اگزیستانسیالیستی بنامیم- دلایلی را در اختیار ما قرار می دهد که چرا باید از انتخاب‌های خود «به عنوان خودمان» محافظت کنیم و چگونه انجام این کار ممکن است دشوارتر از آنچه پیش‌بینی می‌کنیم، باشد.»
جایزه بلاگ از سوی مجله اراسماس برای فلسفه و اقتصاد اعطا می‌شود و هدف آن، ترویج و تشویق کار دانشمندان جوان در این دو بخش است. این جایزه به افتخار مارک بلاگ (1927–2011) بنیانگذار رشته فلسفه و اقتصاد، نامگذاری شده و شامل مبلغ نقدی 500 یورو است.

مارک بلاگ، اقتصاددان هلندی، استاد دانشگاه لندن بود که در تاریخ عقاید اقتصادی، برای نخستین بار اقدام به استخراج هندسی تابع تقاضای مصرف‌کننده از طریق مفهوم برابری مطلوبیت نهایی کالا با مضرب قیمت کالا و مطلوبیت نهایی پول کرد که از آموزه‌های آلفرد مارشال در تحلیل تقاضای مصرف‌کننده در عقایدش بوده ‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها