سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۹
قصه‌گویی هنری باستانی و رهاورد ارزشمند فرهنگ نیاکان ماست

بوشهر- مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر، قصه‌گویی را یک هنر باستانی و کهن و رهاورد ارزشمند فرهنگ نیاکان دانست که نقش پررنگی در تربیت کودکان و پرورش نسلی خلاق ایفا می‌کند.

سمیه رسولی در حاشیه برگزاری آیین ثبت ملی قصه‌گویی ایرانی که ظهر سه‌شنبه در سالن آفرینش مرکز شماره 2 کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر برگزار شد، در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب ایران (ایبنا) در بوشهر گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نخستين و قدیمی‌ترین نهاد متولی امر قصه و  قصه‌گویی ایرانی است که یک راه دراز بیست و چهار ساله را طی کرده است و امسال بعد از گذشت بیست‌وچهار دوره برگزاری جشنواره قصه‌گویی در سطح ملی و بین‌المللی، موفق شده است آیین ملی قصه‌گویی را به ثبت ملی برساند.

وی ادامه داد: بی‌شک ثبت ملی قصه‌گویی ایرانی موجب پاسداری و حفاظت  از میراث فرهنگی کشور عزیزمان می‌شود؛ میراثی که سینه به سینه و نسل به نسل از پدرانِ پدرانِ پدران ما و از مادرانِ مادرانِ مادران ما به ما رسیده است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر افزود: بر همین اساس، پیرو هماهنگی‌های صورت گرفته در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، همزمان با کل کشور امروز (سه‌شنبه، ۲۳ خرداد ۱۴۰۲) آیین پاسداشت ثبت ملی قصه‌گویی ایرانی در کلیه مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان در حال برگزاری است.

وی تاکید کرد: همچنین همزمان با این آیین، در مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر استان زنگ قصه‌گویی نواخته می‌شود و مربیان برای اعضاء کتاب‌های مختلفی مثل شاهنامه فردوسی،  بوستان و گلستان سعدی، کلیله و دمنه، مثنوی معنوی مولانا و همچنین کتاب‌های موجود در کانون پرورش فکری قصه‌هایی را روایت خواهند کرد.
 

 رسولی یادآور شد: پس از این اتفاق مهم فرهنگی، امسال به امید خدا کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان «بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی» را برگزار خواهد کرد که نشست کارگروه برنامه‌ریزی این جشنواره زیر نظر معاونت فرهنگی کانون پرورش فکری با محوریت ایده‌پردازی برای ارتقاء سطح این رویداد فرهنگي برگزار شده است و امید می‌رود شاهد ارتقاء سطح کمی و کیفی این جشنواره در سال جاری باشیم.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر گفت: این نهاد فرهنگی که متولی حوزه کودک و نوجوان است، در طول سال و در مناسبت‌های مختلف با محوریت کودک و نوجوان فعالیت‌های مختلفی را برنامه‌ریزی و اجرا می‌کند که قصه و قصه‌گویی یکی از آن‌هاست .

وی در خصوص اهمیت قصه و قصه‌گویی توضیح داد: قصه یک هنر باستانی و کهن و رهاورد ارزشمند فرهنگ نیاکان‌مان است. قصه گفتن برای کودک به ارتقاء سطح شناخت کودک از دنیای پیرامونش کمک می‌کند و باعث می‌شود تخیل کوک قوی‌تر شده و کودک دست به خیال‌پردازی بزند. همه می‌دانیم خیال‌پردازی چقدر می‌تواند در ابتکار و اختراع و نوآوری موثر باشد.

رسولی ادامه داد: بسیاری از روان‌شناسان حوزه کودک معتقد هستند آموزش دادن به کودک از طریق قصه‌گویی می‌تواند در ماندگاری اثرهای تربیتی قصه در کودک بینجامد و مسائلی که در قالب قصه به کودکان منتقل می‌شود، در رشد شخصی و اجتماعی او بسیار موثر خواهد بود.

به گزارش ایبنا، برگزاری آیین پاسداشت ثبت ملی قصه‌گویی ایرانی و زنگ قصه‌گویی در سراسر مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان بوشهر همزمان با سراسر کشور ظهر سه‌شنبه برگزار شد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها