جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱
کتاب دیگری درباره معضلات زیست‌محیطی در دست نگارش دارم

معصومه میرابوطالبی، نویسنده کتاب «پروفسور فوفو» خبر از نگارش جلد دوم این کتاب داد و گفت: رمان دیگری به نام «بابا فوفو» در دست نگارش دارم که ادامه ماجرای پروفسور فوفو است و به زودی منتشر می‌شود.

معصومه میرابوطالبی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به معرفی کتاب «پروفسور فوفو» پرداخت و گفت: این اولین رمان من در نشر کتاب جمکران است؛ رمانی زیست‌محیطی و فانتزی برای گروه سنی ۹ سال به بالا. این کتاب از نظر داستانی سه داستان دارد که هر یک به یک معضل زیست‌محیطی می‌پردازد و سفری جادویی در آن اتفاق می‌افتد به سرزمین گلیم‌گوش‌ها برای حل مشکلات.

این نویسنده درباره جلد دوم این اثر بیان کرد: رمان دیگری به نام «بابا فوفو» در دست نگارش دارم که ادامه ماجرای پروفسور فوفو است و به زودی منتشر می‌شود. آخر کتاب «پروفسور فوفو» متوجه می‌شویم سحر (شخصیت اصلی) قرار است به شهر بابافوفو سفر کند و این مقدمه‌ای است برای جلد دوم.

وی از بازخوردهای مخاطبان کتاب «پروفسور فوفو» گفت: کوچک‌ترین مخاطب این کتابم اول ابتدایی بود؛ یعنی تا سواد خواندن پیدا کرده، این کتاب را خوانده بود و سراغ جلد بعدی‌اش را از من می‌گرفت.
 
معصومه میرابوطالبی توضیحاتی درباره کتاب دوم خود در انتشارات کتاب جمکران نیز ارائه داد: عنوان این کتاب «معبد زیرزمینی» است که بر اساس فعالیت شهید غلامحسین رعیت در عملیات فتح‌المبین نوشته شده است که کانالی حفر کرده بود. کتاب، داستان حفر آن کانال و استفاده آن در جریان عملیات است که عملیات موفقی هم بوده و کارش بسیار ماندگار شد. این اثر، صرفا مخصوص بزرگسالان نیست و نوجوان‌هایی هم که آن را خوانده بودند با کتاب ارتباط برقرار کرده بودند؛ چون نثر ساده و کشش داستانی دارد.
 
وی درباره شهید غلامحسین رعیت گفت: اول قرار نبود که قصه این شهید را بنویسم؛ چون کارهای تاریخی و در فضای شهدا انجام نداده بودم ولی فاطمه سلطانی که رمان «و دریا آتش گرفت» را نوشته است این سوژه را به من معرفی کرد. سوژه درباره مقنی‌ها و همشهری خودم بود؛ به این دلیل عِرقی پیدا کردم که کتاب را بنویسم. درنهایت اثر را با دل نوشتم و امیدوارم به دل هم بنشیند.
 
این نویسنده درباره سختی‌های کار برای شهدا افزود: کار خیلی سختی است؛ چون برای مثال در شب عملیات آن شهید فقط خود حضور داشته است و کسی همراهش نبوده است که روایت واقعی بگوید. به این دلیل من مجبور بودم آدم‌های مختلف را پیدا کنم و موقعیت‌های مختلف را کنار هم بچینم تا بتوانم روایت را بسازم. البته من با جغرافیا آشنا بودم و توانستم راحت‌تر افراد را پیدا کنم؛ ولی برای بعضی از شهدا این‌گونه نیست و خیلی از نزدیکان آنها ممکن است فوت کرده باشند و نشود اطلاعات لازم را درباره‌شان به دست آورد.
 
وی به بازخوردهای مخاطبان این کتاب هم اشاره و بیان کرد: بازخوردی که برایم بسیار جالب بود از طرف دختر دوازده‌سیزده‌ساله‌ای بود که گفت «من این کتاب را خواندم و بسیار گریه کردم؛ اما دوستش دارم». برایم جالب بود که تا انتها آن را خوانده بود. خوشحالم که این جاذبه را برای مخاطب داشته است. جمله‌ای را یکی از دوستان درباره شهید غلامحسین رعیت می‌گفت؛  اینکه چون کارشان در زیرزمین و هوای گرم بسیار سخت بوده است وقتی بیرون می‌آمده‌اند شبیه مجسمه‌های گِلی می‌شدند. یک‌بار شهید یک مشت خاک را برداشت و گفت: «اگر من برای این خاک نجنگم کی برای این خاک می‌جنگد؟». فکر می‌کنم این جمله‌ای است که درباره کتاب «معبد زیرزمینی» هم باید گفت.

سی‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ با شعار «آینده خواندنی است» در مصلای امام خمینی‌(ره) برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها