جمعه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۶
صنعت کتاب به‌عنوان ماده اولیه اقتباس، حال خوبی ندارد

محمدرضا حسینیان در نمایشگاه کتاب بیان کرد: «سینمای حاصل از اقتباس کتاب وابسته به رشد کتاب و کتابخوانی در جامعه است. به‌نظرم حال کتاب در جامعه ما خوب نیست. شاید به همین دلیل است که فیلم‌ساز ما ترس از این دارد که اگر فیلمی از روی کتاب بسازد به موفقیت در فروش نرسد.»

محمدرضا حسینیان مجری تلویزیون و مدیر خبرگزاری تی‌وی‌پلاس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفت: اول از همه درباره مبحث اقتباس از کتاب در سینما باید به این نگاه کنیم که جایگاه کتاب در جامعه ما چگونه است. سینمای حاصل از اقتباس کتاب وابسته به رشد کتاب و کتابخوانی در جامعه است. به‌نظرم حال کتاب در جامعه ما خوب نیست. شاید به همین دلیل است که فیلم‌ساز ما ترس از این دارد که اگر فیلمی از روی کتاب بسازد به موفقیت در فروش نرسد.

وی افزود: به همین دلیل ترجیح می‌دهد ریسک نکند و روند فیلم خود را در گرو نویسنده یک رمان قرار ندهد؛ حتی شاید شبیه یک سرقت ادبی هم انجام شود؛ اما هیچ‌گاه به‌سمت اقتباس نمی‌رود. به‌نظرم اول بیاییم و تعریف کنیم که کتاب به‌عنوان ماده اولیه اقتباس در چه حالی قرار دارد؛ سپس به‌سراغ چرایی مقوله اقتباس برویم. نمایشگاه کتاب ۱۴۰۲ یک آوردگاه جذاب برای تبیین جایگاه کتاب است.

وی افزود: من امروز صبح در این‌باره فکر می‌کردم که چرا ما به موزیسین، هنرمند می‌گوییم، به بازیگر سینما هنرمند می‌گوییم، به کارگردان تئاتر هنرمند می‌گوییم، اما هیچ‌گاه به ناشر لقب هنرمند را نمی‌دهیم؛ حتی به نویسنده هم هنرمند نمی‌گوییم. در حالی که جامعه کتاب ترکیبی از تمامی هنرهاست. متأسفانه این‌گونه باب شده که ناشربودن شغل است ولی بازیگری هنر است. جالب است به شما بگویم گردش مالی صنعت چاپ اصلاً گردش مالی ضعیفی نیست. همان طور که ما شعاری داریم به نام رابطه صنعت و دانشگاه، رابطه‌ای بین ناشر و سینما نیاز داریم. جلساتی بین ناشران و سینماگران تشکیل شود تا بتوانیم فیلم‌های خوب را به تولید برسانیم. فیلم خوب نیازمند فیلم‌نامه خوب است و چه فیلم‌نامه‌ای بهتر از یک کتاب پرمحتوا می‌توانیم پیدا کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها