جمعه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۲
گام دومی‌ها در انقلاب مفهومی و معنایی پیشتاز هستند

انسیه برومند، پژوهشگر و استاد حوزه درباره نسل کودکان و نوجوانان امروز گفت: اگر گام دوم انقلاب را امتداد نسل اول انقلاب بدانیم و سرخط‌هایی را که مقام معظم رهبری ارائه دادند به عنوان چارچوب در نظر بگیریم، آینده این نسل بسیار روشن‌تر از آینده نسل قبلش است.

انسیه برومند در حاشیه سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره آینده تربیت نسل گام دوم انقلاب گفت: اگر بخواهیم به صورت واقع‌گرایانه به این سؤال پاسخ دهیم، بسیار سخت است. ما در ابتدا باید واقعیت را به آرمان‌مان نزدیک کنیم و برای این نزدیک‌شدن هم نیاز است درباره آرمان‌ها صحبت کنیم.
 
وی ادامه داد: اگر گام دوم انقلاب را امتداد نسل اول انقلاب بدانیم و سرخط‌هایی را که مقام معظم رهبری ارائه دادند به عنوان چارچوب در نظر بگیریم، آینده این نسل بسیار روشن‌تر از آینده نسل قبلش است؛ چرا که کسانی که در گام اول انقلاب بودند، توانستند در کنار امام انقلاب کنند و گام دومی‌ها در یک انقلاب مفهومی و معنایی پیشتاز هستند. این اتفاقی است که در انقلاب اول، تحت عنوان انقلاب فرهنگی رخ نداد؛ ولی به دست گام دوم اتفاق می‌افتد.
 
برومند ضمن ابراز امیدواری به نسل جدید، به تأثیر علم در روند تربیت آنها اشاره و بیان کرد: امیدوارم در نسل جدید نیروهایی داشته باشیم که در مرز علم حرکت کنند تا بتوانند هژمونی غرب را بشکنند؛ البته این در صورتی اتفاق می‌افتد که این نسل چارچوب‌ها و دستوراتی را که به او گفته شده است رعایت کند و در طراحی‌های عملیاتی قرار بگیرد و بر اساس آن تربیت شود. به عنوان مثال مدرسه متناسب طراحی شود یا در رشته‌های دانشگاهی تجدیدنظر صورت بگیرد.
 
این استاد حوزه و دانشگاه درباره تغییراتی که نسل اول انقلاب شکل داده است گفت: نسل اول انقلاب باعث شد در ساختار حکومتی تغییری صورت بگیرد که ساختار متفاوتی در دنیا ایجاد شود؛ اما این بار قرار است این اتفاق در فرهنگ، محتوا و مفهوم رخ دهد. در نسل اول گام انقلاب در قالب، موفق عمل کردیم و امیدوارم که در نسل دوم در محتوا هم درست و کامل عمل کنیم.
 
انسیه برومند راهکارهایی را برای تربیت نسل گام دوم مطرح کرد: اگر بخواهیم راهکاری برای تربیت نسل گام دوم انقلاب ارائه دهیم، همین انقلاب فرهنگی است. در حال حاضر گروه‌هایی داریم که به این نتیجه رسیده‌اند کتاب قرآن، به عنوان سند انقلاب و تربیت‌کننده متفکران انقلابی است. این گروه‌ها در نظر دارند که ما باید به قرآن برگردیم. آنها قرآن را به عنوان کتابی که مبدا تحولات علمی است قبول کرده‌اند و به دنبال این هستند که مبانی دانش را در قرآن بازخوانی کنند و بتوانند به بازتولید آن برسند. تمام این اتفاقات مستلزم یک رویکرد تحول‌خواه است.

سی‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ با شعار «آینده خواندنی است» در مصلای امام خمینی‌(ره) برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها