یکشنبه ۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۱
تمهیدات دولت در بهبود شرایط دشوار ناشران در سال 1401 مؤثر بود

عضو هیئت امنای خانه کتاب و ادبیات ایران، آسیب‌پذیری ناشران کوچک، توزیع نامطلوب و افزایش قیمت ملزومات تولید کتاب را نشانه‌های دشواری سال 1401 برای ناشران برشمرد و سیاست‌های وزارت فرهنگ را در بهبود شرایط مؤثر دانست.

مریم جدلی، عضو هیئت امنای خانه کتاب و ادبیات ایران، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، با اشاره به وضعیت صنعت نشر در سال گذشته، گفت: سال 1401 سال پرفراز و نشیبی برای همه اقشار جامعه ازجمله ناشران بود، بعد از عبور کشور از سال‌های شیوع بیماری کرونا و رکود اقتصادی، صنعت نشر نیز درگیر این مسائل بود و سعی کرد از آن عبور کند.
 
وی افزود: برخی ناشران کوچک که کتاب‌های کمتری چاپ می‌کردند، در افت و خیزهای اقتصادی زمین خوردند و نتوانستند به‌اصطلاح بلند شوند؛ اما ناشرانی که با سرمایه‌های زیاد کار می‌کنند، جایگاه خود را به هر طریقی حفظ کردند و اگرچه آسیب دیدند اما آسیب‌دیدگی آن‌ها جدی نبود و با مدیریت و سازماندهی، سرپا باقی ماندند.
 
رئیس هیئت‌مدیره انجمن فرهنگی، هنری زنان ناشر با بیان اینکه برخی ناشران با طراحی سایت‌های اینترنتی تلاش کردند به حیات خود ادامه دهند، عنوان کرد: ناشران طی دو سال اخیر با استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی، کتاب را به خانه مردم بردند، توانستند بازار خود را حفظ و وضعیت مطلوبی ایجاد کنند.
 
جدلی ادامه داد: هر میزان که تولید کتاب افزایشی باشد اما توزیع و برگشت سرمایه وجود نداشته باشد، ناشر نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهد و نبود بازگشت سرمایه با توجه به شرایط اقتصادی مسئله مهمی بود؛ در این میان بسیاری از ناشران به دنبال افزایش قیمت کاغذ، مجبور به تغییر قیمت کتاب‌هایشان با نصب لیبل‌های جدید شدند.
 
جدلی با اشاره به افزایش قیمت کتاب‌های چاپ جدید به دنبال افزایش قیمت سایر ملزومات، گفت: هرچه قیمت کتاب افزایش پیدا کند، قدرت خرید ـ کالای کتاب ـ مردم کاهش پیدا می‌کند. قیمت کتاب نتوانست به حد متعادل خود در سال 1400 برسد و همین مسئله گردش مالی ناشران را به هم زد که به دنبال آن همه زنجیره‌های صنعت نشر از پدیدآورنده تا سایر ارکان صدمه دیدند.
 
وی با طرح این موضوع که با رکود بازار نشر فقط ناشر صدمه نمی‌بیند، گفت: با گران شدن کاغذ چاپخانه‌ها نیز از گرانی مواد اولیه و دستمزدها خبر دادند و همین مسئله شرایط را برای ناشران سخت کرد، خصوصا ناشرانی که در حوزه کودک و نوجوان فعال بودند و کتاب‌هایشان چهاررنگ چاپ می‌شد، اما با این وجود ناشران توانستند با تبلیغات مناسب در فضای مجازی و قیمت‌گذاری مناسب، متوقف نشوند و بازار نشر را در دستان خود نگه دارند.

جدلی همچنین به برخی از تمهیدات پیش‌بینی شده در بدنه دولت برای صدمه نخوردن صنعت نشر اشاره کرد و افزود: سال 1401 برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شرایط را برای تولید، توزیع و حمایت از ناشران به خوبی فراهم کرد، این موضوع کمک کرد تا ناشران کتاب‌هایشان را از انبار خارج کنند و علاوه بر نمایشگاه فیزیکی، در نمایشگاه مجازی نیز عرضه کنند.
 
وی تأکید کرد: در این زمینه شاهد بودیم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری همزمان نمایشگاه فیزیکی و مجازی موفق بود؛ همچنین طراحی سامانه خرید از کتابفروشی‌ها نیز اقدام خوب و ارزشمندی بود که سال گذشته رقم خورد. تلاش وزارتخانه برای تقویت فعالیت کارخانه‌های کاغذ نیز برای بهبود وضعیت قیمت کاغذ را می‌توان در زمره حمایت‌های فعالیت‌های مثبت و اثر‌بخش دولت قلمداد کرد.
 
رئیس هیات مدیره انجمن فرهنگی زنان ناشر همچنین به حضور ناشران در مجامع بین‌المللی اشاره کرد و گفت: اگرچه در نمایشگاه بین‌المللی فرانکفورت حضور نداشتیم اما در سایر نمایشگاه‌ها حضور پررنگی داشتیم و توانستیم توانایی‌های صنعت نشر کشور را به خوبی در معرض دید کشورهای همسایه قرار دهیم.
 
جدلی درباره برگزاری انتخابات هیئت مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران عنوان کرد: این نهاد صنفی می‌تواند راهگشای بسیاری از امور صنفی برای ناشران باشد، اما متأسفانه به دلیل مشارکت ناکافی ناشران، انتخابات به دور دوم کشیده شد؛ امیدواریم سال 1402 انتخابات پرشوری با انتخاب افراد باتجربه، شایسته، پرتلاش و خوش‌فکر که به منافع جمعی نگاه دارند داشته باشیم تا در تعامل با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تصمیم‌های راهگشا و اثر‌بخش در صنعت نشر برسیم.
 
به گفته وی، مرتفع شدن بسیاری از دغدغه‌ها و مشکلات حوزه نشر با همفکری متقابل هیئت مدیره اتحادیه و ارتباط آن‌ها با مسئولان بستگی دارد.
 
عضو هیئت امنای خانه کتاب و ادبیات ایران به برگزاری سی‌‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در اردیبهشت‌ماه سال 1402 اشاره کرد و گفت: مکان برگزاری نمایشگاه همانند سال‌های قبل کمی دیر انجام شد و همین مسئله موجب شد بسیاری از ناشران برای چاپ کتاب‌هایشان دست نگه دارند، زیرا مکان برگزاری برای آن‌ها مهم است؛ در این میان امیدواریم با برگزاری مطلوب نمایشگاه، جامعه نشر و مخاطبان از حضورر در نمایشگاه لذت ببرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها