پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۸
ارتباط شعر امروز با جامعه کمرنگ شده است

محمدکاظم کاظمی، از نامزدان نهایی هفدهمین دوره جشنواره فجر تاکید دارد که برای تاثیرگذار شدن جشنواره‌های شعر در کشورمان باید ابتدا ارتباط عموم مردم با مادر هنرها افزایش یابد.

محمدکاظم کاظمی که کتاب پژوهشی «هشت رود» وی در ارزیابی و نقد آثار هشت شاعر انقلاب اسلامی از نامزدان نهایی هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر در بخش «درباره شعر» است، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به معرفی این کتاب پرداخت و عنوان کرد: «هشت رود» که سال گذشته از سوی انتشارات شهرستان ادب منتشر شده است، شامل نقد آثار هشت شاعر از نسل دوم انقلاب اسلامی است. در این اثر، نقد آثار محمدرضا عبدالملکیان، قدر طهماسبی (فرید)، یوسفعلی میرشکاک، سهیل محمودی، ساعد باقری، زکریا اخلاقی، علیرضا قزوه و مرتضی امیری اسفندقه به چشم می‌خورد که می‌تواند برای علاقه‌مندان آثار هر یک از این شاعران و تحلیل شعر انقلاب اسلامی، راهگشا باشد.

این شاعر و پژوهشگر اهل افغانستان با تاکید بر اینکه تاثیرگذاربودن یا نبودن جشنواره‌های شعر به خود ادبیات بازمی‌گردد، افزود: امروز شعر در جامعه به دلایل متعدد تاثیرگذاری گذشته را از دست داده است و بسیاری از عموم جامعه هم ارتباطی با شعر ندارند. اگر ما شب شعر هم برگزار کنیم مخاطبانش شاعران هستند.

نویسنده «هشت‌رود» با تاکید بر اینکه شعر در دوران انقلاب اسلامی بیشترین همراهی را با نهضت امام خمینی (ره) داشته است، گفت: شاعران انقلاب اسلامی مانند شاعران مشروطه آرمان‌ها و اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی خود را در پیشبرد انقلاب دوران خود به کار بردند.

وی درباره تشابه و تفاوت شعر انقلاب اسلامی و مشروطه عنوان کرد: شعارها و آرمان‌های اصلی شاعران انقلاب اسلامی گاه نزدیک به شاعران مشروطه و گاه دور از آنها بوده است. هر دو ضد استبداد و علیه حکومت شاهنشاهی بوده‌اند؛ در عین حال شعار اصلی شعر مشروطه وطن، آزادی و قانون و شعار شاعران انقلاب اسلامی، اسلامیت و ارزش دادن به وطن عقیدتی بوده است.

کاظمی در پایان گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر میزان انعکاس آرمان‌های نهضت امام خمینی (ره) در اشعار شاعران انقلاب افزایش یافته است؛ ضمن اینکه به نوگرایی در قالب و مضمون‌سازی نیز پرداخته شده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها