یکشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰
کتابفروشی‌ها «تاب طناب دار» را دارند

مهدی پناهیان نویسنده کتاب «تاب طناب دار» با اشاره به اینکه برای شنیده شدن آنچه «صدای حقیقی مردم» نامید، از سه شخصیت اصلی در رمانش استفاده کرده است، می‌گوید: رمان من یک اثر سیاسی نیست.

مهدی پناهیان نویسنده کتاب «تاب طناب دار» به بهانه برگزاری نشست نقد و بررسی این کتاب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم گفت: در این اثر داستانی، سه شخصیت به‌صورت محوری وارد روایت می‌شوند، ابتدا هیچ ارتباطی بین آن‌ها دیده نمی‌شود، اما رفته‌ رفته ارتباط‌ها مشخص می‌شود و به یک صحنه منسجمی که از سه شخصیت ارائه می‌شود، خواهند رسید.
 
وی مهم‌ترین ویژگی کتاب خود را همین سه‌شخصیتی بودنِ داستان آن دانست و دلیل آن را هم اینگونه توضیح داد: این سه شخصیت با هم مخالف‌اند و تضارب آراء زیادی بین آن‌ها وجود دارد. یکی کاملاً موافق نظام، دیگری مخالف و سومی بینابین است که تا حدی در جایی گیر می‌کند و مردد می‌شود.
 
پناهیان در پاسخ به این سوال که چه شد در طراحی داستان به سمت استفاده از سه شخصیت هم محور در داستان رفته‌ای؟، توضیح داد: دلیلش این بود که سال 88 اتفاقی افتاد و اوایلش تضارب آراء زیادی بین مردم شکل گرفت و همه در چند دسته خلاصه می‌شدند. من حس کردم اگر بخواهم به‌صورت تک شخصیتی روایت را پیش ببرم، ناخودآگاه دچار حصاری از یک طیف خواهم شد و برای دوری از این قضیه و برای شنیدن صدای حقیقی مردم، تصمیم گرفتم سه شخصیت را به‌صورت هم‌محور وارد روایت کنم و هر کدام به‌صورت صددرصد پای‌بند به اندیشه‌های خودشان باشند.
 
این نویسنده تصریح کرد: در این اثر، من به هیچ عنوان کار سیاسی نکرده‌ام، فقط کتاب درباره وقایع سال 88 است؛ کار سیاسی ملزوماتی دارد که «تاب طناب دار» به آنجا دست‌درازی نکرده است و فقط داستان در بستری که یک اتفاق سیاسی در جریان است، روایت می‌شود.
 
وی بیان کرد: از طرفی تاریخ شفاهی هم روایت نکردیم، چرا که تاریخ شفاهی نیاز به استنادی دارد که مرتبط با اتفاقات سیاسی باشد؛ در حالی که وقایع زیادی در آن ایام اتفاق افتاد که در کتاب به آن اشاره نشده است.
 
پناهیان در پایان یادآور شد: دغدغه اصلی من در نگارش این کتاب پرداختن به مسائل سیاسی نبود بلکه روایت داستان‌هایی بود که کمتر در این جریان دیده شد، یعنی سه شخصیتی که عاطفه، علاقه و احساسشان درگیر شد و یک رمان شخصیت محور پدید آمد که در بستر سیاسی اتفاق می افتد.

کتاب «تاب طناب دار» از سوی انتشارات عهد مانا در 544 صفحه و با قیمت 54 هزار تومان به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها