چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۷
از «سیاست نوشتار» تا «فیلسوف دل» را بخوانید

«عیسی امن خانی» نویسنده و رئیس کتابخانه مرکزی و اسناد دانشگاه گلستان، فهرست پیشنهادی خود را برای خرید از نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران اعلام کرد.

«عیسی امن خانی» دانش‌آموخته دکترای زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه شهید بهشتی و استادیار دانشکده علوم انسانی و رئیس کتابخانه مرکزی و اسناد دانشگاه گلستان، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گلستان، از میان کتاب‌هایی که در سال جاری خوانده است، فهرستی را برای خرید کتاب از نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران برای مخاطبان پیشنهاد کرد.

مؤلف کتاب‌هایی چون «اگزیستانسیالیسم و ادبیات معاصر» و «تبارشناسی نقد ادبی ایدئولوژیک»، با اشاره به اینکه کتاب‌هایی که معرفی می‌کند، جملگی آثاری هستند که در سال جاری خوانده است و بدون اولویت توصیه به خواندش را دارد، گفت: کتاب «سیاست نوشتار» به قلم «کامران تلطف» پژوهشی در شعر و داستان معاصر است که در آن مؤلف الگویی برای درک تغییرات ادبی در ایران و درکی از شکل‌گیری تاریخ ادبیات نوین فارسی ارائه کرده است. همچنین کتاب «منادیان قیامت» نوشته «محمدرضا قانون‌پرور» را که درباره نقش اجتماعی و سیاسی ادبیات در ایران معاصر است، به دوستداران کتاب توصیه می‌کنم که در ایام نمایشگاه مجازی خریداری کنند.

وی افزود: کتاب «میلاد در دوزخ؛ زندگی سیاسی خلیل ملکی» نوشته «حمید شوکت» و نیز کتاب «تاریخ علت شناسی انحطاط و عقب‌ماندگی ایرانیان و مسلمانان» نوشته‌ی «داریوش رحمانیان» که به از آغاز دوره‌ی قاجاریه تا پایان دوره پهلوی می‌پردازد را معرفی می‌کنم.

امن خانی ادامه داد: «کاربرد روان‌کاوی در نقد ادبی؛ هفت اثر از زیگموند فروید» به ترجمه‌ی «حسین پاینده» را پیشنهاد می‌کنم، اثری که دربرگیرنده‌ هفت تک‌نگاری و نوشتار از زیگموند فروید، بنیان‌گذار نظریه‌ روانکاوی، در خوانش نقادانه‌ متون ادبی است. همچنین کتاب مفهوم قانون در ایران معاصر (تحولات پیشامشروطه) نوشته‌ی داود فیرحی را مناسب خواندن می‌دانم؛ فیرحی در این کتاب تمرکز ویژه‌ای بر واژه قانون و مفهوم آن در ایران معاصر دارد و بر این مطلب تأکید می‌کند که واژه قانون در ایران معاصر هرگز معنایی ثابت و مفهومی یکنواخت نداشته و به‌تبع تطاول ایام و تطور دوران، دچار قبض و بسط معنی‌داری شده است.

رئیس کتابخانه مرکزی و اسناد دانشگاه گلستان، گفت: کتاب «زیبایی‌شناسی سرکوب‌شدگان» نوشته «آگوستو بوال» و نیز کتاب‌های «درس گفتارهای ایدئولوژی و اتوپیا» نوشته «پل ریکور» متن درس گفتارهایی است که پل ریکور در پاییز 1975 در دانشگاه شیکاگو ایراد کرده و جرج اچ. تیلور آن‌ها را گرد‌آوری کرده و ازنظر ریکور گذرانده و منتشر کرده است و کتاب «فیلسوف دل؛ زندگی بی‌قرار سورن کیرکگور» نوشته «کلر کارلایل» با ترجمه «ارسطو میرانی» را پیشنهاد می‌کنم که دوستداران کتاب از نمایشگاه مجازی تهیه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها