چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۲
تشکیل «حلقه تالیف داستان کوتاه» برای نوجوانان

مصطفی خرامان از تشکیل «حلقه تالیف داستان کوتاه» در انتشارات مدرسه با هدف تقویت و احیای نوع ادبی داستان کوتاه برای نوجوانان خبر داد.

مصطفی خرامان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره تشکیل «حلقه تالیف داستان کوتاه» در انتشارات مدرسه اظهار کرد: داستان کوتاه بسیار مهم است اما متاسفانه به دلیل اینکه جایی برای چاپ داستان کوتاه در کشور ما وجود ندارد چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد.
 
مدیر «حلقه تالیف داستان کوتاه» افزود: متاسفانه در ایران به دلیل اینکه چاپ رمان راحت‌تر است و بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد، ناشران کمتر به چاپ داستان‌های کوتاه توجه می‌کنند و اغلب ناشران به چاپ رمان روی آورده‌اند.
 
به گفته این نویسنده در زمان گذشته نشریاتی وجود داشتند که زمینه‌ای برای چاپ داستان‌های کوتاه فراهم کرده بودند اما به‌تدریج چاپ این داستان‌ها در نشریات نیز کاهش پیدا کرد و وضعیت به گونه‌ای شد که امروزه نه نویسندگان داستان کوتاهی تولید می‌کنند و نه ناشران چاپ می‌کنند و موجب شده کم‌کم داستان کوتاه از بین برود.
 
خرامان درباره چگونگی تشکیل «حلقه تالیف داستان کوتاه» توضیح داد: مدتی پیش، وقتی حمیدرضا شاه‌آبادی، مدیر انتشارات مدرسه، طرح تولید و چاپ داستان کوتاه برای کودکان و نوجوانان را مطرح کرد، برایم جذاب بود و از سوی نویسندگان هم مورد استقبال قرار گرفت. این ایده بسیار درخشان و خوب بود و سبب تشکیل حلقه تولید داستان کوتاه ‌شد.
 
نویسنده رمان «بازجویی از خانواده قلندری» افزود: براین‌اساس لیست 40 نفری از نویسندگان مطرح و همچنین جوان تهرانی و شهرستانی در اختیار من قرار گرفت. البته ما محدودیتی در تعداد نویسندگانی که می‌خواهند با ما در این طرح همکاری کنند، نداریم. از جمله نویسندگانی که با ما همکاری می‌کنند می‌توانم به احمد اکبرپور، عباس عبدی، جشمید خانیان، عبدالمجید نجفی، محمود برآبادی، جعفر توزنده‌جانی، محمدرضا اصلانی، محمدرضا یوسفی، عباس جهانگیریان، حبیب یوسف‌زاده، حسن احمدی، محمد قربانی و عادله خلیفی اشاره کنم.
 
وی درباره روند انتخاب داستان کوتاه در این حلقه نیز گفت: جلسات حلقه تألیف، متشکل از گروهی از نویسندگان باتجربه و باسابقه در کنار جمعی از نویسندگان جوان هر دو هفته یک بار تشکیل می‌شود و از حدود 2 ماه پیش شروع شده است. در این جلسات ابتدا بحثی پیرامون مبانی نظری داستان کوتاه در میان حاضران در می‌گیرد و پس از آن، سه تن از حاضران داستان‌های کوتاه خود را می‌خوانند و دیگران درباره داستان‌ها نظر می‌دهند و اگر داستان بتواند بازخورد مثبتی در این جلسات به دست آورد پس از تأیید نهایی توسط کارگروه ادبیات داستانی انتشارات مدرسه، بر اساس یک رده‌بندی کیفی خریداری و در قالب مجموعه داستان کوتاه منتشر می‌شوند.
 
خرامان با بیان اینکه این کار خیلی فراتر از بحث کتاب و خواندن داستان است و موجب تقویت و احیای نوع ادبی داستان کوتاه برای نوجوانان می‌شود، گفت: علاوه بر این این داستان‌ها چون از سوی انتشارات مدرسه منتشر می‌شوند، به راحتی به دست دانش‌آموزان نیز می‌رسند و می‌توانند در زنگ انشاء در مدارس هم خوانده شوند.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها