یکشنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۶ - ۱۱:۲۵
نشست مشترك حوزه علميه قم و وزارت ارشاد برگزار شد

نشست مشترك معاون پژوهشي حوزه علميه قم و معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با هدف بررسي زمينه‌ها و راهكارهاي توسعه و تقويت همكاري‌هاي فيمابين برگزار شد. معاون فرهنگي وزير ارشاد در اين نشست از آمادگي اين وزارتخانه براي تجهيز كتابخانه هاي حوزه ها و مدارس علميه ، ارائه تسهيلات ويژه به پژوهشگران و مراكز پژوهشي حوزوي و حمايت از پژوهش هايي كه منجر به توليد آثار فرهنگي مرجع مي شود، خبر داد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از دفتر ارتباطات و روابط عمومي معاونت پژوهشي حوزه علميه قم، در نشست مشترك معاون و مديران معاونت پژوهشي حوزه با معاون فرهنگي و مديران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، زمينه‌ها و راهكارهاي توسعه و تقويت همكاري‌هاي فيمابين مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

در اين نشست، حجت‏الاسلام والمسلمين علي‌رضا امينى، معاون پژوهشى حوزه با اشاره به سابقه تحقيق و پژوهش در حوزه تصريح كرد: اگر قانون‌گذارى علمى و تعاريفى كه منطبق بر استانداردها و فرم‌هاى دانشگاهى صورت مى‏گيرد با نگاهى فراگير و متناسب با وضعيت بومى حوزه نيز ارائه شود، پژوهشگران و مراكز پژوهشى حوزه نيز مي‌توانند از حمايت‏هاى متعدد نظام علمى كشور برخوردار شوند.

وي در ادامه افزود: بخش عمده ميراث وسيع و غنى علمى حوزه در قالب دروس خارج و به صورت شفاهى شكل گرفته است كه بايد در زمينه مكتوب نمودن مطالب ارزشمند علمى ارائه شده در جلسات دروس خارج، در قالب كتاب و نشريات علمى برنامه‏ريزى و حمايت شود.

اميني، ارائه تسهيلات حمايتى نسبت به فعاليت‏هاى علمي و انتشاراتى حوزه از جمله كتاب و نشريات علمى، كمك به مقوله ترويج فرهنگ نويسندگى در حوزه، حمايت از فعاليت‏هايى همچون برگزارى جشنواره‏هاى علمى و همايش كتاب سال و ارتقاى سطح كتابخانه‏ها در حوزه‏هاى علميه را از جمله زمينه‏هاي حمايتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى دانست.

در ادامه اين نشست سيدعلى عماد، مديركل امور پژوهشى معاونت پژوهشي حوزه، زمينه‏هاى اصلي همكارى با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى را برشمرد و گفت: همكاري در قالب تعامل فيمابين كتاب سال حوزه و كتاب سال جمهوري اسلامي، حمايت وزارت فرهنگ و ارشاد از كتابخانه‌هاي عمومي و تخصصي حوزه‌هاي علميه، حمايت از عموم پژوهشگران و پژوهشگران برتر، ‌‌‌حمايت از منشورات حوزه و حوزويان زمينه‌هاي اصلي همكاري با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به شمار مي‌رود.

در ادامه، دكتر پرويز، معاون فرهنگى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى با استقبال از گسترش همكارى‏هاى فيمابين، به آمادگى اين وزارتخانه براي حمايت بيش‌تر و ارائه تسهيلات در زمينه‏ها و موضوعات مورد بحث از جمله تجهيز كتابخانه‏هاى حوزه‌ها و مدارس علميه، ارائه تسهيلات ويژه به پژوهشگران و مراكز پژوهشي حوزوى و حمايت از پژوهش‌هايي كه منجر به توليد آثار فرهنگي مرجع و مجموعه كتاب‏هاى نفيس و ارزشمند علمى مانند دايرةالمعارف و دانش‏نامه شود، حمايت از فعاليت‌هاى انتشاراتى انجمن‏هاى علمى - فرهنگي حوزه براي توليدات خاص علمى و انجام پروژه‏هاى مشترك علمى – انتشاراتى، افزايش ارتباط و انجام حمايت از روند برگزارى همايش كتاب سال حوزه تأكيد كرد.

حجت‏الاسلام والمسلمين رسايى، مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامى استان قم نيز با ابراز خرسندى از گسترش زمينه‏هاى تعامل، ارتباط و همكارى ميان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى و معاونت پژوهشى حوزه، بر تداوم و پى‏گيرى همكارى‏ها تأكيد كرد. 

در پايان اين نشست مقرر شد كار گروهى مشترك به منظور پى‏گيرى موضوعات همكارى ميان طرفين تشكيل شود.

همچنين در خاتمه نشست، تني چند از مديران معاونت پژوهشي حوزه از فعاليت‌ها و برنامه‌هاي جاري گزارش ارائه كردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها