چهارشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۸
نمایشگاه قرآن و عترت مشهد؛ تلاشی برای معرفی فعالیت‌های قرآنی در قالب‌های فرهنگی و هنری

شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد تلاشی برای معرفی فعالیت‌های قرآنی مردمی و سازمانی در قالب‌های مختلف فرهنگی و هنری است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان‌رضوی، در یک روز وسط هفته، کمی بعد از اذان مغرب و افطار که به سمت حرم مطهر رضوی حرکت کنیم، خیابان‌ها خلوت است اما هر چه به حرم نزدیکتر می‌شوی، تراکم خودرو‌ها بیشتر و بیشتر می‌شود.

«ظرفیت تکمیل است» این عبارتی است که بر ورودی پارکینگ‌های حرم مطهر از جمله پارکینگ شماره یک که محل دائمی نمایشگاه‌های آستان قدس رضوی و مکان برپایی شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد است، درج شده است.  شلوغی ورودی نمایشگاه حاکی از استقبال مردمی است، بازدید رایگان و آزاد است و علاوه‌بر ورود از پارکینگ شماره یک حرم مطهر رضوی، از باب الجواد(ع) حرم نیز میسر است. 
 
غرفه‌ها فعال، متمایز و متفاوت هستند. عرضه کتاب و محصولات فرهنگی‌، انجام فعالیت‌های هنری، ارائه خدمات و معرفی موسسات آموزشی قرآنی، کرسی‌های تلاوت قرآن، ادارات و نهادها، بخش‌های ویژه کودکان، رسانه‌ها، حجاب و پوشاک، بازی، پخش فیلم، مراکز مردمی مرتبط با کتاب و قرآن، تشکل‌های قرآنی، مشاوره، تندیس و هدایا، هنرهای سنتی اسلامی - ایرانی، سنگ‌های زینتی و قیمتی و همچنین غرفه‌های کشورهای خارجی همه در کنار هم نمایشگاه را تشکیل داده‌اند.

هرچه زمان می‌گذرد، حضور بازدیدکنندگان بیشتر می‌شود، غرفه‌ها شلوغ‌تر و نمایشگاه رنگ و بوی دیگری می‌گیرد. جنب و جوش مردم در نمایشگاه حال و هوای خاصی به فضا داده است. کرسی‌های تلاوت قرآن و جزخوانی در نمایشگاه آغاز شده است و طنین دلنواز آیات الهی فضای نمایشگاه را معطر کرده است.

در یکی از غرفه های شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت کتاب‌های قرآن حزبی متشکل از ۱۲۰ حزب این کتاب آسمانی را در معرض دید عموم قرار داده است که بر سردرب آن‌ نوشته است برای نخستین بار در کشور نمایندگی انتشارات صبا در مشهد اقدام به تولید و چاپ ۱۲۰ حزب از قرآن کریم در کتابهای مجزا کرده است که هر کتاب حداقل شامل ۴۵ آیه از قرآن می شود.

در غرفه دیگری نمونه هایی از کارهای هنرجویان هنرستان تخصصی هنرهای اسلامی - ایرانی مشهد مقدس به عنوان نخستین هنرستان تخصصی هنرهای سنتی اسلامی - ایرانی در سطح کشور در رشته تراش سنگ‌های قیمتی با فرم‌ها و روش‌های متنوع برای استفاده در جواهرسازی، تراش سنگهای درجه ۲ قیمتی برای استفاده در مصارف خانگی مانند ظروف و مجسمه، گوهرشناسی و تایید گواهی اصالت سنگ قیمتی، طراحی جواهر و سنگ براساس نقوش سنتی ایرانی در معرض بازدید عموم قرار گرفته است.

بازی کودکان مااند «منچ» در ابعاد بزرگ نیز در غرفه‌ای جمع زیادی را به خود مشغول کرده است، کودکان از بازی منچ و مارپله که در ابعاد بزرگ با موضوع «مهدویت» تولید شده و در نمایشگاه قرار گرفته است، بسیار استقبال کرده اند و در حین بازی با مفاهیم دینی که بر روی هر بخش از بازی نوشته شده است، آشنا می شوند، آنان باید بعد از درک هر مفهوم از بخش‌ها به رمز مورد نظر در پایان بازی که «یا مهدی» است، دست یابند.

غرفه اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی نیز در بخش نهادها جزو غرفه‌های فعال و شلوغ است؛ معرفی دوازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی و پویش کتابخوانی «#کتاب_تقریظ» نیز در قالب ضبط فیلم یک دقیقه ای با محوریت معرفی یک یا چند کتاب تقریظ شده توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی و معرفی بسته فرهنگی زائر سلام با محوریت آداب زیارت، معرفی کتاب، معرفی سرداران بزرگ هشت سال دفاع مقدس، مسابقه کتابخوانی، معرفی کتابخانه های عمومی فعال در تعطیلات نوروز، معرفی کتابفروشی ها  و آشنایی با کتابخانه مرکزی امام خمینی(ره) مشهد از جمله اقدامات این غرفه است.

بخش بین‌الملل نمایشگاه نیز جذابیت دارد؛ غرفه توسط ساکنین غیرایرانی کشورهای پاکستان، افغانستان، هندوستان، آذربایجان و نیجریه و برخی دیگر از کشورهای آسیای مرکزی برپا شده است و هنرمندان بخش بین‌الملل محصولات هنری خود را در زمینه معرق کاری، خوشنویسی و نقاشی عرضه کرده اند.

در گوشه و کنار نمایشگاه شانزدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت المان‌ها و غرفه‌های مختلفی که به نوعی با قرآن اعم از هنرهای قرآنی، آموزش قرآن، تدبر در قرآن، شهدا و قرآن، تلاوت و کرسی‌های قرآنی دیده می‌شود اما موضوع پوشاک و حجاب شامل عرضه و فروش اقلام مرتبط با حجاب نیز پررنگ است و شاید کمی نمایشگاه قرآن را تحت الشعاع خرید و فروش پوشاک قرار داده است.

شانزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت مشهد به همت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی و با استفاده از ظرفیت مؤسسات مردمی و تشکل‌های قرآنی با همکاری بخش مردمی، توانمندی‌های حوزه فرهنگی با محوریت قرآن و عترت را در ۱۵۰ غرفه به نمایش گذاشته است و تا یازدهم فروردین مصادف با ۹ ماه مبارک رمضان، از ساعت ۱۷ تا ۲۲:۳۰ در مرکز دائمی نمایشگاه های آستان قدس رضوی واقع در باب الجواد(ع) حرم مطهر رضوی میزبان علاقمندان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها