شنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۴
4 سال از برگزار نشدن نمایشگاه کتاب فارس گذشت

نمایشگاه کتاب استان فارس مانند چهارسال گذشته ممکن است برگزار نشود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در فارس، سال 1398 بود که به علت آنچه اعلام شد، «برگزاری هجدهمین نمایشگاه کتاب استان فارس به دلیل شرایط جوی نامناسب لغو شد». در دوره‌های بعد نیز به دلیل قرار گرفتن در شرایط کرونایی، نمایشگاه کتاب فارس نه‌تنها به شکل حضوری برگزار نشد بلکه این نمایشگاه به‌رغم وعده‌هایی مبنی بر برگزاری غیرحضوری هم برگزار نشد تا این رویداد بزرگ فرهنگی در طول سه سال اخیر در شهری که دو سال پیاپی پایتخت کتاب ایران بود؛ کم‌رنگ شود. 

امسال سی‌امین سالی است که هفته جمهوری اسلامی برگزار می‌شود و نمایشگاه کتاب استان فارس، پای ثابت رویداد‌های این هفته بود؛ اما چند سالی است که هفته کتاب دیگر مصادف با برگزاری آن در شیراز نیست و امسال هم پس از فروکش کردن همه‌گیری کرونا و حضوری شدن بسیاری از برنامه‌های فرهنگی، برآوردها حاکی از این است که نمایشگاه کتاب فارس شاید در قالب یک برنامه غیرحضوری برگزار شود.
 
تحلیلی از آخرین نمایشگاه کتاب فارس
حدود 700 ناشر برای حضور در این نمایشگاه ثبت‌نام کردند و به دوستداران کتاب تخفیف‌های 20 درصدی ارائه دادند. در آخرین نمایشگاه کتاب شیراز سالن‌های ویژه‌ معرفی آثار جدید نویسندگان و محلی برای استراحت بازدیدکنندگان فراهم شده بود.
 
در آماری دیگر، 881 ناشر و نمایندگی، 30 کتابفروشی، 30 ناشر استانی، 45 مرکز فروش متمرکز، 223 ناشر با نمایندگی، 63 ناشر مستقل در 5 سالن و 800 غرفه به ارائه خدمات فرهنگی مشغول بودند. این ارقام نسبت به دوره‌ شانزدهم نمایشگاه کتاب شیراز افزایش قابل توجهی داشته است با این حال از نظر کیفی نیز می‌توان از نحوه‌ برگزاری نمایشگاه کتاب شیراز اظهار رضایت کرد و با خاطری آسوده از غنی‌تر شدن سبد فرهنگی خانواده‌ ایرانی سخن گفت.
 
عضویت شیراز به‌عنوان شهر خلاق ادبی در شبکه‌ شهری یونسکو و تلاش‌های فراوان برای حفظ و تثبیت این جایگاه در فضای جهانی اهمیت ویژه‌ای به بررسی ابعاد و کیفیت برگزاری نمایشگاه کتاب به‌عنوان یکی از شاخص‌های شهر خلاق ادبی در راه پیشرفت و توسعه‌ فرهنگی داده ‌است.
 
با توجه به ظرفیت فرهنگی و ادبی شهر شیراز و توانمندی بهره‌برداری اقتصادی از این ظرفیت در «گردشگری فرهنگی» و مطرح شدن شناخته شدن شیراز به‌عنوان شهر خلاق ادبی انتظار می‌رود کاستی‌های این نمایشگاه برطرف و تلاشی هدفمند برای استفاده از محیط شهری برای جذب و پرورش استعداد‌ها در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در بُعد ملی و فراملی صورت گیرد.
 
ازجمله مواردی که می‌تواند بر استقبال یا کاهش استقبال از نمایشگاه کتاب شیراز تأثیر بگذارد موقعیت مکانی محل برگزاری این نمایشگاه و فاصله از مراکز اصلی شهر است؛ با اینکه در سالیان گذشته تلاش‌هایی برای هماهنگی با سازمان اتوبوسرانی با هدف فراهم آوردن دسترسی آسان شهروندان به حمل‌ونقل عمومی انجام شده است؛ به نظر می‌رسد ضعف خدمات‌رسانی در زمینه‌ حمل‌ونقل عمومی و فاصله‌ مکانی، نخستین و مهم‌ترین ضعف برگزاری این رویداد سالانه فرهنگی است.
 
قطع موقت باجه‌های خودپرداز در محل برگزاری نمایشگاه و سرعت پایین سرویس‌دهی آنلاین برای دریافت بن کتاب از دیگر دلایل مهم تمایل کمتر شهروندان به حضور در نمایشگاه کتاب است.
 
نبود علائم راهنمایی مطلوب برای مسیریابی در نمایشگاه و زمان برگزاری آنکه با بی‌ثباتی جوی و آب و هوایی در شیراز همراه است هم می‌تواند بازار کتاب را کم‌رونق‌تر از قبل کند.
 
در نبود نمایشگاه حضوری کتاب استان فارس بودند، برنامه‌های غیرحضوری که آنچنان تجربه موفقی نبود. نمایشگاه غیرحضوری «قاصد مهر» که ازسوی یکی از برنامه‌های کاربردی تلفن همراه سازمان‌دهی شده است در طول دو دوره برگزاری نتوانست انتظارات علاقه‌مندان به یارمهربان را برآورده سازد و به نظر می‌رسد همچنان برگزاری حضوری نمایشگاه کتاب فارس مطالبه‌ بسیاری از دوستداران کتاب است.
 
دبیر ستاد برگزاری هفته کتاب استان فارس به نمایشگاه کتاب اشاره نکرد
با این حال مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در متنی که برای رسانه‌ها ارسال شده است؛ به برگزاری نمایشگاه کتاب استان فارس که در سالیان گذشته همزمان با هفته کتاب جمهوری اسلامی برپا می‌شد اشاره‌ای نکرده و فقط به اعلام روزهای آن بسنده کرد.
 
حمیدرضا قانعی گفت: اهمیت کتاب و کتابخوانی ما را بر آن داشته تا با هدف ترویج فرهنگ مطالعه و برپایی این رویداد فرهنگی؛ سی‌امین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران را در استان فارس پرشورتر برنامه‌ریزی کرده و همچنین برگزاری فعالیت‌های هفتگی آن را با توجه به کتاب‌محور بودن و عنوان شعار «ما همانیم که می‌خوانیم» که توسط موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران انتخاب شده، در نظر بگیریم.
 
وی، اعلام کرد: برنامه‌ها این ایام با محوریت سه حوزه نشست‌ها شامل؛ گفت‌وگو درباره کتاب، تجلیل از پدیدآورندگان و مفاخر و فعالان صنعت نشر و مسابقات کتابخوانی برگزار خواهد شد.  برنامه‌هایی نیز اگر خارج از این سه حوزه باشند با ارائه طرح توجیهی و تفصیلی از طریق دبیرخانه هفته کتاب پس از بررسی اعلام نظر خواهد شد و در صورت موافقت در کنار برنامه‌های هفته کتاب اجرا می‌شود.
 
وی افزود: امیدواریم برنامه‌هایی که در این ایام در نظر گرفته شده موجب رونق و رشد بیشتر کتاب و کتابخوانی و دوستی و آشتی با کتاب در میان جوانان و نوجوانان و معرفی آثار مکتوب و تاثیرگذار اهالی فرهنگ و ادب باشد و ما نیز بتوانیم آنچه را که در خور و شایسته شیراز و استان ادب‌پرور و فرهنگی فارس است؛ به‌عنوان هفته کتاب تقدیم همه علاقه‌مندان حوزه فکر و اندیشه و کتاب و کتابخوانی کنیم. 
 
به گزارش ایبنا؛ سی‌امین دوره هفته کتاب از 21 تا ۲۷ آبان‌ماه جاری با شعار «ما همانیم که می‌خوانیم» برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها