یکشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰
نمایشگاه‌ کتاب 1401 و یک سوال قدیمی: مصلی یا شهر آفتاب؟

واکنش اخیر پلیس راهور پایتخت در نیمه تعطیل کردن محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌‌المللی تهران با استناد به قانون ممنوعیت برگزاری نمایشگاه‌های پرمخاطب در کلان‌شهر تهران، چالش مکان برگزاری بزرگترین‌ رویداد فرهنگی کشور در بهار 1401 را جدی‌تر از سال‌های پیش کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران ‌(ایبنا)، پلیس راهنمایی و رانندگی پایتخت، 14 آذر‌‌ماه از ورود خودرو بازدیدکنندگان نمایشگاه پوشاک به پارکینگ محل برگزاری نمایشگاه‌ بین‌المللی تهران ممانعت کرد و در‌‌های این مکان را بست تا یادآوری کند برابر قانون، با برگزاری نمایشگاه‌های پرمخاطب در پایتخت مخالف است.

این اقدام  بار دیگر، موضوع مکان برگزاری رویداد‌های نمایشگاهی به‌ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را برسر زبان‌ها انداخت.
 

سردار محمد‌حسین حمیدی، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، بر موضوع ممنوعیت برگزاری نمایشگاه‌های پر‌مخاطب در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران تاکید دارد و اینکه باید پیش از برگزاری هر نمایشگاهی، نظر تخصصی پلیس اخذ شود.

این مقام مسئول در یک اظهارنظر تاکید کرده بود، «پلیس با برگزاری نمایشگاه‌های پرمخاطب در محل‌هایی مانند محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران و دیگر نقاط شهر تهران مخالف است» چراکه «برگزاری نمایشگاه‌های پرمخاطب در مناطق داخلی شهر نه توجیه ترافیکی و نه زیست محیطی دارد و با هیچ منطقی نیز قابل توجیه نیست.» از نظر پلیس، بهترین مکان برای برپایی رویدادهای نمایشگاهی، مجموعه نمایشگاهی «شهر آفتاب» است.   

براساس اعلام روابط عمومی مصلای امام خمینی(ره)، محل برگزاری سی‌و‌دومین دوره نمایشگاه بین‌‌المللی کتاب تهران که آخرین نمایشگاه فیزیکی کتاب پیش از شیوع کرونا به حساب می‌آید، میزان بازدید در مقایسه با دوره سی‌ویکم، رشد 10 درصدی یعنی بیش از ۵/۵ میلیون نفری را نشان می‌دهد. علاوه‌براین قائم‌مقام وقت نمایشگاه سی‌و دوم اعلام کرده بود: «در یک روز نمایشگاه میزان بازدید به بالای ۳۰۰ هزار نفر رسید.»  بنابراین نمایشگاه بین‌‌المللی کتاب تهران، جزو نمایشگاه‌های پر‌مخاطب تعریف خواهد شد. 

رویکرد مسئولان مدیریت شهری، درباره کارکرد‌ فراموش شده شهر‌آفتاب، در پی اقدام اخیر پلیس نیز قابل توجه است. مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، در صحن این شورا با اشاره به اینکه «تمام زیرساخت‌ها در شهر آفتاب آماده است.» به ظرفیت‌های این مجموعه اشاره کرده و گفته بود: «در شرایط حاضر نمایشگاه، سه سالن اصلی دارد که این تعداد می‌بایست به عدد 9 برسد. باید این نکته را گفت که در شهرآفتاب بزرگترین فضای سبز و جنگل‌کاری مورد استفاده قرار گرفته و از نظر ایستگاه مترو، یکی از بزرگترین و زیباترین ایستگاه‌ها در این نمایشگاه بهره‌برداری شده است.»     
 
از زبان رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران نیز موضوع بدون استفاده ماندن مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب مطرح شده است. سید‌جعفر تشکری هاشمی گفته بود: «با وجود همه امکاناتی که برای این مجموعه ـ شهر آفتاب ـ در نظر گرفته شده، عملاً بدون استفاده مانده و سالانه 22 میلیارد تومان، صرف نگهداشت آن می‌شود در صورتی که از درآمد 61 میلیارد تومانی که در بودجه سال 1400 شهرداری تهران برای این مجموعه پیش‌بینی شده، به دلیل برگزاری بیشتر نمایشگاه‌ها در نمایشگاه بین‌المللی تهران، تا این تاریخ تنها 4 و نیم میلیارد تومان، محقق شده است.»
 
مطابق بندهای 27 و 28 مصوبه یکصد‌و‌سی‌و‌سومین جلسه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در مورخ 15/10/1395، صدور هرگونه مجوز برگزاری نمایشگاه در داخل شهر تهران منوط به اخذ مجوز از شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران است که تا سال 96، اقدامی در این رابطه انجام نشد‌، در نهایت، استانداری تهران در سال 97 بر ممنوعیت برگزاری نمایشگاه‌‌ها در شهر تهران و انتقال آن‌ها به مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب تأکید می‌کند و به‌دنبال آن، وزارت کشور خطاب به وزارت صنعت، معدن و تجارت و شهرداری تهران، خواستار انتقال نمایشگاه‌های پرمخاطب به خارج از شهر تهران می‌شود.

وزارت کشور نیز طی مکاتبه‌ای در آبان‌ماه 98 با تأکید بر اهمیت سلامتی و رفاه حال شهروندان، شهرداری تهران را مأمور به جلوگیری از برگزاری هرگونه نمایشگاه در شهر تهران می‌کند.

درحالی مدیریت شهری و پلیس راهور تهران از انتقال نمایشگاه‌های پرمخاطب به شهر آفتاب تاکید دارند که ناشران و مخاطبان این رویداد فرهنگی، تجربه‌ خوبی از برگزاری دو دوره نمایشگاه کتاب در شهرآفتاب ندارند. به گواه نظر‌‌سنجی‌های انجام شده، بیش از 85 درصد مخاطبان و ناشران در شرایط کنونی ـ سال 1398 ـ مصلا را برای میزبانی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به هر مکان دیگر ترجیح داده‌اند.
 
با توجه به احتمال زیاد برگزاری سی‌‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌‌المللی کتاب تهران در بهار 1401 و واکنش اخیر پلیس راهور پایتخت و مدیریت شهری به توقف برگزاری نمایشگاه‌های پرمخاطب در تهران  و بر انتقال آن‌ها به خارج از تهران و «شهر آفتاب» باید منتظر اظهار‌نظر و اتخاذ تصمیم نهایی مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تعیین مکان برپایی بزرگترین رویداد فرهنگی کشور بود.

به‌ویژه‌ اینکه به‌نظر می‌رسد، پلیس با استناد به قانون و مدیریت شهری با تاکید بر بهره‌برداری از امکانات موجود، بر میزبانی شهر آفتاب از ناشران متقاضی حضور در نمایشگاه اتی تاکید دارند.   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها