سه‌شنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۲
«ک» مثل «کارآفرینی» مثل «کتابخانه‌سازی»/ ساخت کتابخانه روستایی با پول فروش مانتو

پویش حمایت از ساخت کتابخانه «سیدآباد» با فروش 100 عدد مانتو و 50 جفت کیفِ دست‌سازِ زنان روستای «گوین»، آرام آرام دارد به بار می‌نشیند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، ماجرا از این قرار است که از سه سال پیش با تامین زمین، نقشه و ... کار ساخت یک کتابخانه در روستای «سیدآباد» با حدود 1500 نفر جمعیت، جایی بین سبزوار و نیشابور، کلید می‌خورد. هزینه‌های ابتدایی ساخت کتابخانه را خانواده‌ای تأمین کرده که زادگاهشان آنجا بوده و علاقه‌ای ندارند نامی از آن‌ها برده شود. البته این کتابخانه قرار نیست مانند فقط یک کتابخانه باشد؛ جایی است که کار و فرهنگ در آن به هم رسیده‌اند.
 
البته جالب است که به‌جز مطلب «عباسعلی سپاهی یونسی» از نویسندگان، شاعران و روزنامه‌نگاران خراسانی که بهمن ماه سال گذشته سری به این منطقه و روستا زده و گزارشی از سفرش منتشر کرده، تاکنون مطلب دیگری از این تلاش و حرکت ارزنده فرهنگی منتشر نشده است؛ دلیلش احتمالا رسانه‌ای نبودن آدم‌هایِ البته خوش‌فکر این حرکت است که بیشتر از حرف زدن، دوست دارند که کار کنند.
 

 
جمعی حدودا 50 نفره از اهالی روستایی با نام «گوین» که برگرفته از کوه‌های گوین که این روستا در دامنه آن قرار دارد، دست به کار می‌شوند و با احیای هنرهایی همچون پارچه‌بافی، سوزن‌دوزی و ... کارآفرینی را آغاز می‌کند. این گروه با تولید مانتو، شال‌، کیف، رومیزی، رانر و کوسن با پارچه دستباف، رنگرزی گیاهی و سوزن‌دوزی دستی و کاملاً متناسب با زیست پایدار و ویژگی‌های محیط زیستی محصولاتی تولید کرده‌اند که در معتبرترین فروشگاه‌های صنایع دستی و کتاب‌فروشی‌های شناخته شده تهران مثل شهر کتاب‌ها، نشر چشمه و نشر ثالث عرضه می‌شود.
 
صنایع دستی و الیاف طبیعی گوین که در بافت پارچه تا دوخت تن‌پوش و پیرایه‌ی سوزن‌دوزی شده و کار دست با الیاف طبیعی و رنگ گیاهی توسط زنان روستایی در حال تولید است، مسئولیت اجتماعی خودش را هم ساخت کتابخانه‌ی سیدآباد اعلام کرده است.
 

 
حالا بعد از حدود سه سال اسکلت بتنی کتابخانه در بالای روستا قد علم کرده است، در و پنجره‌ها و حفاظ‌ها را سفارش داده‌اند و مشغول گچ‌کاری و کف‌سازی هستند و هرچند به‌خاطر کرونا، روند ساخت طولانی شده است؛ اما این گروه مصمم هستند تا هرچه زودتر کتابخانه را به بهره‌برداری برسانند، که البته برای این هدف به 70 میلیون تومان بودجه نیاز دارند.

حالا چند روزی است برای جورکردن این پول و ادامه‌ی تامین هزینه‌ها و با توجه به قرار اولیه‌شان که «از هیچ نهاد دولتی برای کتابخانه کمک مالی دریافت نکنند»، گروه گوین پویش حمایت از ساخت کتابخانه سیدآباد را با فروش 100 عدد مانتو و 50 جفت کیف و کوله‌پشتی و سایر محصولاتش بدون هیچ سودی برای خود آغاز کرده است و تاکنون نیز حدود 20 میلیون تومان محصول فروخته‌اند و حدود 50 میلیون تومان دیگر نیاز دارند.
 
این فروش برای تامین سرمایه‌ی تکمیل ساخت و بهره برداری از کتابخانه‌ی سیدآباد است و صددرصدِ درآمد فروش از طرف خریداران، به‌صورت مستقیم به حساب مشترک دو تن از معتمدان محلی واریز می‌شود تا صرف تکمیل کتابخانه و بهره‌برداری از آن شود.
 

 
از زمانی که این پویش آغاز شده، افرادی برای کمک مالیِ مستقیم اعلام آمادگی کردند، اما این گروه به سه دلیل از پذیرش کمک مالی مستقیم معذوریت دارند: اول آنکه معتقدند که روستاهای محروم‌تر و نیازمندتر از سیدآباد هم برای دریافت کمک مالی وجود دارد، دوم اینکه امیدوارند با فروش محصولات تولیدی خودشان بتوانند مبلغ مورد نیاز را تامین کنند و سوم اینکه تاکید دارند که محصولاتشان کیفیت لازم را دارد، شیک و هنرمندانه است و همچنین با نکات محیط زیستی نیز در تعامل کامل است.
 
خریدهای خاصی هم در چند روز اخیر از آنه شده است؛ به عنوان نمونه بانویی که نخواسته است نامش اعلام شود، 21 عدد مانتو را برای یک مدرسه دخترانه و ویژه آموزش کودکان و نوجوانان نابینا سفارش داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها