سه‌شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۴
انتقال مفاهیم دینی با زبانی کودکانه و تصاویری هنرمندانه

به بهانه برگزاری مسابقه کتابخوانی ازسوی مرکز رسانه‌ای شیرازه از مجموعه کتاب یک داستان تخیلی با مفاهیم قرآنی که به قلم و تصویرگری کلرژبروت نویسنده فرانسوی‌الاصل ساکن ایران، ایبنا این مجموعه را مرور کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان رضوی، این روزها به بهانه تعطیلات کرونایی مسابقه کتابخوانی «کوفته‌پزی» ویژه کودکان از یکی از مجموعه‌های کِلرُ ژوبرت در حال برگزاری است. کتاب «مسابقه کوفته‌پزی و هفت داستان دیگر» یا همان مجموعه یک قصه تخیلی با مفاهیم قرآنی را ژوبرت برای کودکان نوشته است.

این مجموعه در سال 1397 برگزیده شانزدهمین دوره‌ کتاب رشد شده است و حالا از این کتاب مسابقه کتابخوانی برای کودکان در حال برگزاری است.

داستان‌های این مجموعه تخیلی هستند و با نام‌های «کیک امانتی»، «شلوپی»، «آش آشتی ‎کنان»، «که اینطور!»، «ماجرای سیب قرمز»، «راز پاپاپا»، «تازه چه خبر» و «مسابقه کوفته‎پزی» منتشر شده‎اند.
 

 
گل سرخ و کفشدوزک، فندقی و خرگوشک، ریزمیزو و موموشک، کلاغو و ماهک، دم پنبه و خانم خرسه، پاپاپا و سنجاقک، هوپی و شلوپی در کنار دوستان دیگرشان جمع شده اند و برای کودکان هشت قصه خواندنی می‌سازند.

ژوبرت برای آشنا کردن کودکان با مفاهیم مورد تاکید قرآن کریم همچون امانت‌داری، راستگویی، هدفمندی آفرینش و ... هنرمندانه قصه‌هایی بر اساس آیات قران طراحی کرده‌ است. تصویرگری‌های کتاب که توسط خود نویسنده انجام می‌شود، از امتیازات این مجموعه  است.
 
کیک امانتی؛ روایت امانت‌داری
در این داستان کودک از طریق هم‌ذات‌پنداری با شخصیت‌ها با مفهوم امانت داری آشنا می‌شود. کتاب کیک امانتی فندقی قبول می‌کند چیزی را برای دوستش نگه دارد، اما برای آن چیز اتفاق بدی می‌افتد این داستان به آیه 58 سوره نساء اشاره دارد: «خدا به شما فرمان می‌دهد که امانت‌ها را به صاحبانشان پس دهید».
 

 
ماجرای سیب قرمز؛ انفاق و کمک به نیازمندان
در داستان این کتاب، ریزمیزوی گرسنه یک سیب بزرگ پیدا می‌کند. اما در راه برگشت به لانه‌اش اتفاقاتی ‌می‌افتد. ماجرای سیب قرمز با موضوع انفاق و کمک به نیازمندان بر اساس آیه 261 سوره بقره: داستان کسانی که با مالشان را در راه خدا می‌بخشند مثل داستان دانه‌ای است که هفت خوشه برویاند، و در هر خوشه صد دانه باشد. خدا به هرکس بخواهد، چند برابر پاداش می‌دهد...»
 
 
تازه چه‌خبر؟؛ قضاوت نکنیم
در این داستان یک موش غریبه به جنگل می‌آید و موموشک خیلی دلش می‌خواهد با او دوست بشود. در خلال داستان کودک با مفهوم پرهیز از قضاوت کردن و بدگویی کردن از دیگران بر اساس آیه 12 سوره حجرات آشنا می‌شوند: ای اهل ایمان از گمان‌های بسیاری دوری کنید، چون بعضی گمان‌ها گناه است، و جاسوسی نکنید و پشت سر همدیگر بدگویی نکنید...»
 

 
راز پاپاپا؛ رازداری
در داستان این کتاب پاپاپا ناراحت است و دنبال کسی می‌گردد تا رازش را به او بگوید. این داستان مفهوم رازداری و توبه کردن را بر اساس آیه 71 سوره فرقان: «هرکس توبه کند و کار خوب انجام دهد، در حقیقت به سوی خدا بازمی‌گردد» به کودکان می‌آموزد.
 

 
مسابقه کوفته‌پزی؛ راستگویی
در این کتاب مفهوم راستگویی با تکیه بر آیه 7 سوره احزاب «ای اهل ایمان، پرهیرگار باشید و سخن راست بگویید» جایگاه خوب و متمایز این ویژگی اخلاقی را برای کودکان بیان می‌کند. در این داستان دم پنبه خیلی دلش می‌خواهد توی مسابقه بچه‌های جنگل برنده شود اما برای او اتفاق‌های عجیبی‌ می‌افتد.
 

 
شلوپی؛ خوش رفتاری
در این کتاب خوبی کردن و خوش رفتاری را بر اساس آیه 34 سوره فصلت: «خوبی و بدی برابر نیستند. بدی را با  آن‌چه بهتر است دور کن، تا کسی که میان تو و او دشمنی بود، مثل دوستی مهربان شود.» بیان می‌کند. در این کتاب بچه‌های برکه نقشه می‌کشند تا بچه اسب آبی اینقدر اذیتشان نکند.
 

 
آش آشتی ‌کنان؛ صلح و آشتی
در کتاب آش آشتی‌کنان دو خانواده بزرگ تصمیم می‌گیرند با هم بجنگند. اما ماهک یک نقشه دارد. گره داستانی کتاب در نهایت با آیه 9 سوره حجرات: «اگر دو گروه از مومنان با هم بجنگند، میان آنها صلح و آشتی برقرار کنید» به پایان می‌رسد.
 

 
که این‌طور!؛ هدفمندی در خلقت
در این داستان مفهوم هدفمندی در خلقت را بر اساس آیه 27 سوره ص: «ما آسمان و زمین و آنچه میان آن دو است را بیهوده نیافریدیم» هنرمندانه به کودکان می‌آموزد. در کتاب که این طور، کرم خاکی نمی‌داند به چه دردی می‌خورد و به این خاطر از باغچه بیرونش می‌کنند.
 

 
این اثر تاکنون توسط انتشارات نار ترکیه به زبان ترکی استانبولی ترجمه شده است و همچنین قرار است از سوی مؤسسه سلوک افلاکیان به زبان آلمانی ترجمه شود.

هر یک از مجلدات این مجموعه به صورت مجزا در چهار نوبت  و با تیراژ 11 هزار نسخه به چاپ رسیده‌اند و پیش از این در سال 1398 این کتاب یک نوبت در قالب یک مجموعه با جلد سخت در تیراژ 1000 نسخه برای مخاطبان عرضه شده است. قیمت پشت جلد مجموعه تک جلدی آن 45 هزار تومان است. هم اکنون نیز برای مسابقه کوفته پزی از این مجموعه 10 هزار نسخه منتشر شده است. 
 

 
مسابقه کتابخوانی «کوفته‌پزی» از 20 آذر تا 20 دی ماه با همکاری و مشارکت مرکز شیرازه، انتشارات به‌نشر و شبکه‌های پویا و نهال با 100 میلیون ریال جایزه نقدی برای برگزیدگان برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها