دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۳
دومین همایش ملی کتاب سال بانوان فردا در قم برگزار می‌شود

ریحانه حقانی در نشست خبری اختتامیه دومین همایش ملی کتاب سال بانوان از برگزاری این برنامه در روز پنجشنبه خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، ریحانه حقانی، معاون پژوهش جامعه الزهرا (ع) پیش از ظهر امروز در ابتدای نشست خبری اختتامیه دومین همایش ملی کتاب سال بانوان گفت: مراسم اختتامیه دومین همایش کتاب سال بانوان قرار بود سال گذشته برگزار شود که به دلیل شیوع بیماری کرونا به امسال موکول شد و اختتامیه دومین همایش کتاب سال بانوان فردا پنجشنبه 29 آبان ساعت 10 تا 12 به صورت مجازی برگزار می‌شود.
 
وی تصریح کرد: بعد از اختتامیه نخستین همایش ملی کتاب سال بانوان فراخوان دومین همایش در دستور کار قرار گرفت. امسال اختتامیه دومین همایش کتاب سال بانوان با پیام تصویری مرجع تقلید جهان تشیع، حضرت آیت‌الله نوری همدانی برگزار می‌شود.
 
حقانی به موضوع و اهمیت و ضرورت این همایش اشاره کرد و افزود: کسی نمی‌تواند انکار کند که ما خلاهایی در بحث‌های تألیفی بانوان داشتیم. لذا شایسته بود که این همایش در حوزه تألیف کتاب در حوزه بانوان برگزار شود. هدف مهم این همایش به طور کلی، شناسایی بانوی تراز انقلاب اسلامی است و ما با شناخت آثار و تألیفات بانوان می‌توانیم ظرفیت‌ها را شناسایی کرده و به جایگاه اصلی بانوی تراز انقلاب اسلامی برسانیم.
 
وی اضافه کرد: ما در برگزاری این همایش، هدف‌های متعددی داشتیم که با توجه به این اهداف، در آغاز راه هستیم. بحث شناسایی معرفی مؤلفان بانون و نیازهای تألیفی بانوان یکی از اهداف مهم ماست و در واقع ما رویکرد موضوع محوری آن را در نظر داریم که بحث تألیف و موضوع زن و خانواده است.
 
پژوهش جامعه الزهرا (ع) تصریح کرد: همایش اول که سال 97 برگزار شد، محدودیت زمانی برای دریافت آثار نداشتیم و تمامی آثار بانوان در عرصه علوم انسانی اسلامی و آثار منتشر شده بانوان و آقایان با موضوع زن و خانواده دریافت شد و این فراخوان را با گستره مناسبی شروع کردیم.
 
وی ادامه داد: در نخستین همایش کتاب سال بانوان به دلیل عدم محدودیت زمانی برای آثار دریافتی، بیش از 600 اثر به دبیرخانه همایش ارسال شد، اما در دومین همایش کتاب سال بانوان، با توجه به اینکه فقط آثار منتشر شده در سال‌های ۹۷ و ۹۸ مورد پذیرش قرار گرفت، باز با آمار قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو شدیم. مجموع آثار رسیده 265 اثر است که از این میان 247 اثر تألیفی شامل 155 کتاب، 27 رساله (دکتری و سطح 4) و 65 مقاله علمی پژوهشی، یک اثر تصحیح و تعلیق و 17  اثر ترجمه‌ای است.
 
این مقام مسئول یادآور شد: 92 اثر پس از ارزیابی اولیه به مرحله ارزیابی تفصیلی راه یافتند و پس از دو نوبت ارزیابی تفصیلی و ارسال آثار به کمیته علمی، در نهایت 23 اثر حائز رتبه بندی شدند. در مجموع، 184 نفر در این همایش شرکت کردند که 171 نفر آنان بانوان حوزوی و دانشگاهی و 13 نفر آقا بودند.
 
حقانی گفت: در دومین همایش کتاب سال بانوان در 10 گروه علمی دریافت آثار داشتیم. آثار دریافت شده در 10 گروه علمی شامل اخلاق و عرفان، ادبیات و هنر، تفسیر و علوم قرآن، زن و خانواده، علوم اجتماعی و جامعه شناسی، علوم تربیتی و روانشناسی، علوم حدیث، فقه و حقوق، فلسفه و کلام و همچنین تاریخ، سیره و تراجم بود. بیشترین فراوانی آثار دریافتی ما در سه عرصه کلان زن و خانواده، تفسیر و علوم قرآن و منطق، فلسفه و کلام بود، که در حوزه زن و خانواده آثار ارزشمندی دریافت شد.
 
وی بیان کرد: یکی از تفاوت‌های نخستین همایش با دومین همایش این بود که شورای سیاستگذاری همایش کتاب سال بانوان تصویب کرد که در فراخوان همایش دوم مقالات هم دریافت شود. تفاوت دیگر، ارتقای آثار دریافتی است. آثاری که دریافت کردیم با توجه به اینکه محدودیت زمانی قائل شدیم، اما سطح علمی شرکت‌کنندگان نسبت به نخستین همایش ارتقا پیدا کرده بود.
 
حقانی در پایان گفت: تلاش ما این است که جایگاه همایش کتاب سال بانوان شناخته و نهادیه شود. اقبال مراکز علمی و پژوهشی نسبت به همایش بسیار شایسته بود و ما باید به تراز اصلی و جایگاه اصلی همایش برسیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها