پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۲
بهشتی: ناصری‌پور با کتابش دیدن ملکوت اشیا را آموزش می‌دهد

سیدمحمد بهشتی، فعال فرهنگی و رییس سابق سازمان میراث فرهنگی در آیین رونمایی از کتاب «مجموعه آثار محمد ناصری پور» گفت که آثار منتشر شده از این هنرمند در این کتاب، دیدن ملکوت اشیا را به مخاطبان آموزش می‌دهد. ناصری پور نیز در این نشست گفت که کتاب مجموعه آثارش 20 سال پیش قرار بود از سوی انتشارات سروش منتشر شود که این اتفاق رخ نداد.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)ـ آیین رونمایی از کتاب محمد ناصری پور، هنرمند پیشکسوت نقاشی و معماری با حضور و سخنرانی این هنرمند و چهره‌هایی چون سیدمحمد بهشتی، مشاور ارشد سازمان میراث فرهنگی، مجید ملانوروزی، مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیر موزه هنرهای معاصر، ابراهیم حقیقی، گرافیست و از نزدیکان محمد ناصری پور، محمد مهدی داودی پور، مدیر انتشارات نگار و با اجرای هوشنگ امیر اردلان در سالن سینماتک موزه هنرهای معاصر برگزار شد.

جوهر ایرانی آثار ناصری پور
سیدمحمد بهشتی، فعال فرهنگی و رییس سابق سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این آیین گفت: همه آثار محمد ناصری پور، به ویژه آثاری که در این کتاب فرصت نشر پیدا کرده، جوهری شرقی و ایرانی دارند. وی با آثارش در حوزه نگارگری به ما کمک می‌کند، چیزی را ببینیم که در شرایط عادی زندگی به آن توجه نمی‌کنیم.

وی افزود: در واقع ناصری پور با این کتاب به ما آموزش می‌دهد که باید ملکوت اشیا ـ و نه صورت مادی آنها ـ را دید. این دیدن ملکوت اشیا مستلزم آدابی است که ناصری پور در آثار نگارگری‌اش آن را نیز به صورت تصویری آموزش می‌دهد.



بهشتی در ادامه سخنرانی خود به برخی از آداب نگارگری هنرمندان ایرانی در طول تاریخ تمدن ایران اشاره کرد و گفت: در هنرهای سنتی ایرانی هنرمند این توفیق را پیدا می‌کند که به محضر حقیقتی مشرف شود و در ادامه با آفرینش اثر هنری گزارش این «مشرف شدن» ‌را به اطلاع عموم برساند تا عامه مردم نیز بتوانند به آن حقیقت مشرف شوند. آثار درج شده در این کتاب نیز این روند را دارند.

حاصل عمر محمد ناصری پور
ابراهیم حقیقی از دوستان نزدیک محمد ناصری پور نیز در این آیین گفت: آثاری که در این کتاب درج شده، هرچند که مختصرند، اما عمر رفته هنرمند را نشان می‌دهند. ساختار این آثار نشانگر آن هستند که هنرمند آنها را با «مراقبه» خلق کرده است. ناصری پور، نقاشی «گل و مرغ» را به شیوه کاملا سنتی «نقطه گذاری» خلق می‌کند که کار بسیار سختی است.

وی افزود: دغدغه ناصری پور آموزش است. او که خود شیوه‌های گذشتگان در خلق اثر هنری را آموزش دیده، خود را ملزم کرده تا باعث ماندگاری این شیوه‌ها از طریق آموزش آن به هنرمندان جوان شود.

این هنرمند گرافیست در ادامه به فعالیت ناصری پور در حوزه معماری نیز اشاره کرد و گفت: ناصری پور به دلیل آنکه در هر دو حوزه معماری و نقاشی فعالیت دارد و خبره است، دو چیز را همسو با هم جلو می‌برد: عقل و عشق. که نام این دو را می‌توان به صورت‌های «هندسه و هنر» یا «دانایی و حیرانی» نیز تغییر داد.

کتاب را «پرده‌گشایی» می‌کنند نه رونمایی
هوشنگ امیراردلان نیز در آیین رونمایی از کتاب «مجموعه آثار محمد ناصری پور» گفت: این کتاب درست مثل یک موزه کوچک سیار، عمل می‌کند. من افتخار آن را داشتم که برای این کتاب مقدمه‌ای بنویسم و دِینی را که به پاس 40 سال دوستی با ناصری پور بر گردنم است، ادا کنم.

وی در ادامه با اشاره به خوشایند نبودن ترکیب «رونمایی از کتاب» گفت: به‌نظر من واژه یا ترکیب «رونمایی از کتاب» واژه مناسبی نیست، هرچند که این واژه کاملا ایرانی است. معمولا رونمایی را برای جانداران به کار می‌برند. به نظر من بهتر است ترکیب‌ «پرده گشایی از کتاب» را جایگزین «رونمایی از کتاب» کنیم.

20 سال انتظار برای انتشار کتاب مجموعه آثار
محمد ناصری پور نیز در این آیین گفت: ابتدا قرار بود کتاب مجموعه آثار نقاشی و نگارگری من، 20 سال پیش و در دوره ریاست مهدی فیروزان در انتشارات سروش، از سوی این ناشر در دسترس مخاطبان قرار بگیرد، اما متاسفانه به دلایلی این اتفاق رخ نداد.

وی افزود: من در آن زمان قرارداد انتشار هفت کتاب را با مهدی فیروزان داشتم و البته هنوز هم دارم. متاسفانه این نشر در آن دوره دستخوش تحولات و اتفاقاتی خارج از محدوده توان فیروزان رخ داد و انتشار آن کتاب‌ها را با مشکل مواجه کرد. از میان آن هفت کتاب، تنها یکی از آنها که درباره استاد حسین بهزاد بود، با کمک‌های مالی یکی از دوستانم از سوی نشر سروش منتشر شد، اما همچنان کتاب خود من رنگ انتشار به خود ندید.


این هنرمند پیشکسوت همچنین اضافه کرد: از آن زمان تا چیزی در حدود دو سال پیش، کتاب من در انتظار منتشر شدن بود، تا اینکه طلسم آن با پایمردی خانواده داودی پور شکست. روند تولید مجدد این کتاب از سال 1391 شروع شد. باید اشاره کنم که مدام بر سر انتخاب آثار جدید برای درج در این کتاب وسواس زیادی به‌خرج دادم، چرا که به هر حال در کتاب قبلی آثار متعلق به 20 سال پیش من بود و دوست نداشتم از تعدادی از آنها در این کتاب استفاده کنم. در نهایت من تمام آثار کتاب قبلی را کنار گذاشته و در این کتاب آثار جدیدم را قرار دادم.

از نکات جالب توجه در این آیین حضور چشمگیر برخی از هنرمندان پیشکسوت و شاخص هنرهای تجسمی بود که از این میان می‌توان به خسرو سینایی، فیلمساز پیشکسوت، فرهاد فخرالدینی، موسیقی‌دان، فخرالدین فخرالدینی، عکاس مشهور و بین‌المللی ایران، حسین محجوبی، نقاش پیشکسوت و طراح پارک ساعی، محمدحسین حلیمی، خوشنویس، گرافیست و نویسنده کتاب «زیبایی شناسی خط در مسجد جامع اصفهان» و دیگر چهره‌هایی از این دست، بود.

کتاب «مجموعه آثار محمد ناصری پور» شامل 82 اثر از این هنرمند است. این کتاب به تازگی با شمارگان هزار نسخه و قیمت 150 هزار تومان، از سوی نشر نگار در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها