پنجشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۹
جشن تولد مرادی‌کرمانی در ایبنا/ بلاتکیلفی وراث دانشور و بررسی اندیشه‌های جلال

برگزاری جشن تولد هوشنگ مرادی‌کرمانی با حضور معاون فرهنگی وزارت ارشاد در خبرگزاری کتاب ایران، تشکیل دادگاه تجدیدنظر پرونده خانه سیمین دانشور و برپایی نشست بررسی اندیشه‌های جلال آل‌احمد، برخی از خبرهای ادبی هفته گذشته بودند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) یکشنبه 16 شهریور، تحریریه ایبنا میزبان جشن تولد هوشنگ مرادی کرمانی، با حضور سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد و نجفعلی میرزایی، مدیر موسسه خانه کتاب بود. صالحی در بخشی از این مراسم، مرادی کرمانی را نویسنده‌ای خوش‌اقبال توصیف کرد و گفت: نخستین عاملی که سبب ایجاد این اقبال در مرادی کرمانی شده زندگی وی با فقر و محرومیت بوده است و در آثارش فقط آن‌را روایت نمی‌کند. 


 مرادی کرمانی هم با قدردانی از برگزارکنندگان این مراسم و حضور سیدعباس صالحی اظهار کرد: وقتی می‌بینم جامعه و مسئولان فرهنگی ما که در رأس امور فرهنگی قرار دارند با مقوله فرهنگ آشنا هستند بسیار خرسند می‌شوم. 

گزارش تصویری جشن تولد هوشنگ مرادی در ایبنا را اینجا ببینید.
 
درگذشت آرام
علی‌اصغر عباسی‌آرام، ملقب به «آرام» که از شاعران کردی‌سرای ایران بود، هفته گذشته پس از تحمل یک دوره بیماری در ایلام چشم از جهان فروبست. آرام، متولد 1306 کارمند بازنشسته وزارت نیرو و ساکن ایلام بود. بیشتر سروده‌های این شاعر، زیرگروه ادبیات فولکلور به حساب می‌آیند.
 
مردی که با صدای بلند فکر می‌کرد
مرکز مشارکت‌های فرهنگی‌هنری سازمان فرهنگی‌هنری شهرداری تهران،  میزبان برگزاری نشست بررسی اندیشه‌ها و آثار جلال آل‌احمد با عنوان «مردی که با صدای بلند فکر می‌کرد» بود. این برنامه نیز با حضور سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. 


صالحی در این مراسم با بیان این‌که آل‌احمد تفکر را مقدم بر سیاست نمی‌دانست، او را نویسنده‌ای دانست که از تعصب ایدئولوژیک فاصله‌اي روشن داشت و برخلاف جریان روشنفکرانی که جایگاه مرفه‌ای داشتند، حضور فعالی در طبقات پایین جامعه داشت.  

 یادگاری‌های جلال در خانه شمس
عکاس خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) هم در چهل و پنجمین سالگرد درگذشت جلال آل‌احمد به خانه برادرش شمس آل‌احمد رفت و از یادگاری‌های این دو نویسنده فقید تصویرهایی تهیه کرد که گزارش تصویری یادگاری‌های جلال در خانه شمس آل احمد را می‌توانید اینجا ببینید.

سرنوشت مبهم خانه سیمین دانشور 
یکشنبه گذشته، دادگاه تجدیدنظر پرونده خانه سیمین دانشور در شعبه 55 دادگاه تجدیدنظر استان تهران برگزار شد. در این جلسه ویکتوریا دانشور و همسرش پرویز فرجام با وکالت محمد ایزانلو و علی خلاقی، همسر لیلی ریاحی‌پور، دختر خوانده سیمین دانشور با وکالت مانوش منوچهری حضور داشتند که در پایان دادگاه تجدید نظر  به تحقیقات بیشتر بر متن وصیت‌نامه سیمین دانشور که خانواده دخترخوانده وی با استناد به آن مدعی ثلث اموال و حق انتشار آثار سیمین دانشور هستندحکم داد. 


نکته قابل توجه در پایان این جلسه دادگاه، اظهارات یوسف بوذری، کارشناس خط در گفت‌وگو با ایبنا بود که برخلاف صحبت‌های علی خلاقی، تایید صحت دست‌خط سیمین دانشور در جلسه بدوی را تکذیب کرد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها