یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۹
فیلسوف شفاهی ايران با «طريقت رندي» به نمايشگاه آمد

«هایدگر در ایران؛ نگاهی به زندگی، آثار و اندیشه‌های سیداحمد فردید» از انتشارات موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، جدیدترین کتاب منتشر شده درباره فردید در بیست‌وهفتمین نمایشگاه کتاب تهران است.

به گزارش خبرگزاري کتاب ايراني(ايبنا)، از زمان درگذشت فیلسوف جنجالی معاصر ایران سید احمد فردید (مشهور به فیلسوف شفاهی) تقریبا یک دهه می‌گذرد. گرچه این اندیشمند بر عدم نگارش و تألیف اصرار داشت، اما از آن زمان تاکنون مکتوبات بسیاري ــ چه به قلم علاقه‌مندان و شاگردانش و چه به قلم مخالفان سرسختش ــ منتشر شده و هدف از این آثار نیز آشنایی مخاطبان با خط سیر فکری این فیلسوف بوده است. 

بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نیز کتاب‌هایی جدید درباره فردید برای مخاطبان دارد. «هایدگر در ایران» با زیرعنوان  «نگاهی به زندگی، آثار و اندیشه‌های سید احمد فردید» با نگارش و تحقیق بیژن عبدالکریمی جدیدترین کتاب در این موضوع است. این کتاب در انتهای زمستان گذشته (1392) منتشر و روانه کتابفروشی‌ها شده بود. 

همچنين مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران «هایدگر در ایران» را با شمارگان هزار نسخه، در 400 صفحه به بهای 12 هزار تومان منتشر کرده است. شایان ذکر است که فردید نخستین کسی بود که نام و فلسفه مارتین هایدگر را در ایران مطرح کرد و دلیل نامگذاری این کتاب به «هایدگر در ایران» نیز همین است. 

موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در شبستان، راهروی 28 غرفه شماره 16 واقع است. 

نشر پرسش اصفهان نیز با چند عنوان کتاب درباره فردید به بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آمده است. یکی از مجموعه‌های این نشر «فردیدیه» نام دارد. محمد رنجبر مدیر این نشر از شاگردان فردید بوده است. 

مهم‌ترین کتاب این ناشر «نگاهی دوباره به مبادی حکمت انسی» است که زنده‌یاد سید عباس معارف ـ یکی از شاگردان فردید ـ با استفاده از تفکرات بینشی او، تالیف کرده است. ویراستار این کتاب محمد رجبی، از شاگردان فردید و رییس فعلی کتابخانه مجلس شورای اسلامی است. این کتاب با شمارگان دو هزار نسخه در 588 صفحه به بهای 30 هزار تومان منتشر شده است. 

«مبانی حکمی اقتصاد و معیشت» با عنوان دوم «تأملاتی در باب رهيافت‌های اقتصادی در اسلام» نیز دیگر کتابی است که شادروان سید عباس معارف با استفاده از دیدگاه‌های فردید به نگارش درآورده بود. این کتاب نیز دارای شمارگان هزار و 500 نسخه، 316 صفحه و بهای 25 هزار تومان است. نشر پرسش این دو کتاب را در زمستان 1391 منتشر کرده بود. 

اما نشر پرسش از مجموعه «فردیدیه» خود کتاب‌های «طریقت رندی» سید احمد فردید به کوشش حجت اسدیان، «حقیقت در ویس وجود» حجت اسدیان، «شبان وادی ایمن» (مجموعه مقالاتی درباره فردید)، «نیست‌انگاری ایرانی: هدایت و فردید» و مجموعه مقالات «خودآگاهی، دل‌آگاهی، مرگ‌آگاهی» را نیز در دست تهیه و انتشار دارد. 

غرفه نشر پرسش در شبستان مصلای امام خمینی (ره)، راهروی 11، غرفه شماره 4 واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها