سه‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۹
صلاحي: فعالان نسخ خطي بي‌ادعاترين حاميان عرصه فرهنگ هستند

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در سیزدهمین همایش حامیان نسخ خطی گفت: هدف از برپایی چنین همایش‌هایی، معرفی انسان‌های گمنامی است که بدون چشمداشت مادی، میراث مکتوب و نسخ خطی این کشور را حفظ کردند. امیدواریم نسل ما میراث‌دار و میراث‌ساز باشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سیزدهمین همایش حامیان نسخ خطی صبح امروز (28 آبانماه) در سالن همایش‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با حضور اسحاق صلاحی رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، آیت‌الله دین‌پرور رییس بنیاد نهج‌البلاغه، محمد رجبی رییس کتابخانه مجلس شورای اسلامی، محمد طباطبایی فرزند آیت‌الله سیدعبدالعزیز طباطبایی، حجت‌الاسلام والمسلمین منتجب‌نیا، دکتر عابدی‌ها و دکتر مهدی محقق نسخه‌شناس و استاد دانشگاه برگزار شد.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در مراسم سیزدهمین همایش حامیان نسخ خطی کشور با تاکید بر این‌که به خود می ‌بالیم که در کشوری زندگی می‌کنیم که دین آن اسلام است و بزرگترین معجزه پیامبر آن کتاب است، اظهار کرد: نسخ خطی که از گذشتگان ما به ارث رسیده بهترین پل ارتباطی میان نسل‌های گذشته و آیندگان است و همه ارکان سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی یک ملت را می‌توان در مکتوبات، سنگ‌نبشته‌ها و میراث مکتوب و مستند یک کشور جست‌وجو کرد.

صلاحی با بیان این‌که آن‌چه از نسل‌های گذشته به ما رسیده ازسوی انسان‌های گمنامی پاسداری شده تا نام این مرز بوم امروز بر سر زبان‌ها بماند، گفت: وظیفه نسل حاضر که این میراث را به ارث می‌‌برند و آن را در اختیار دارند، میراث‌داری و میراث‌‌سازی است و هدف اصلی چنین همایش‌هایی معرفی و تجلیل از افرادی است که بدون چشمداشت فضای جدیدی را برای محققان و پژوهشگران نسخ خطی در کشور فراهم کردند تا این نسخه‌ها معرفی، حفظ و به مردم معرفی شود.

وی درباره سیزدهمین همایش حامیان نسخ خطی که امسال برای سومین بار در تهران برگزار شده است، عنوان کرد: این همایش از سال 1379 با همت کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی کلید خورد اما از سال 1387 به دلایلی برگزار نشد تا این‌که دوباره این پرچم برافراشته شد این همایش در سال 1390 در مشهد، سال گذشته در شیراز و امسال در تهران برگزار شد هرچند که قرار بود این همایش با محوریت‌های استان‌های مختلف و انتخاب سه گزینه قم، اصفهان و یزد در یکی از این سه استان برگزار شود اما این امر محقق نشد.

صلاحی درباره آثار ارسالی به سیزدهمین همایش حامیان نسخ خطی گفت: امسال دبیرخانه این همایش در مجموع، 271 کتاب در حوزه نسخ خطی، 380 مقاله با محوریت نسخ خطی، میراث مکتوب و مستند و 38 پایانه نامه دریافت کرد.

وی با بیان این‌که امسال برای سومین دوره متوالی در تهران علاوه بر فهرست‌نگاران و مصصحان از دیگر افراد گمنامی که در این عرصه فعالیت می‌کنند، تجليل می‌شود، گفت: ناشران، کارشناسان بین‌المللی، موسسه‌ها، دستگاه‌های مختلف فرهنگی و همه کسانی که در حوزه مرمت، مقاله، پایان نامه و معرفی و اهدای این نسخه‌ها فعالیت کردند از جمله افراد دیگر هستند که تلاش می‌شود نام آن‌ها به جهان علم و دانش معرفی شود.   

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران درباره محور‌های برنامة های مهم سیزدهمین همایش حامیان نسخ خطی کشور گفت: رونمایی از کتاب نفیس دیوان حافظ که با همکاری انتشارات داخلی و گروهی از هنرمندان منتشر شده و به عنوان نخستین اثر و کتاب ایرانی با شماره مالکیت معنوی ثبت خواهد شد از بخش ‌های مهم رونمایی در این مراسم هستند.

وی افزود: در این مراسم از دو ارج‌نامه ویژه مرحوم آیت‌الله عبدالعزیز طباطبایی و محمد دبیر سیاقی و همچنین جلد چهل و پنجم فهرستگان نسخ خطی ایران (فنخا) رونمایی می‌شود.

صلاحی در این مراسم با اشاره به خدمات ارزنده سید محمد دبیر سیاقی کتابشناس برجسته قزوینی، اظهار کرد: در حوزه تصحیح نسخ خطی بیش از 100 اثر از این شخصیت بزرگوار وجود دارد که باید به مردم معرفی شود.

وی در پایان با اشاره به برپایی نمایشگاه محرم به روایت سند در تاریخ گذشته ایران گفت: این نمایشگاه اسنادی را درباره کتاب، کتابخوانی و کتابخانه‌ای به روایت سند در ایران نشان می‌دهد که بسیار جای شگفتی دارد.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره به افتتاح تالار دیجیتیال مرکز سیستان و بلوچستان گفت: این سازمان با هدف دسترسی محققان همه کشور به منابع کتابخانه ملی، تلاش می کند  از طریق دسترسی استانی و راه‌اندازی تالار دیجیتالی در مراکز استان‌ها منابع بیشتری را در اختیار پژوهشگران قرار دهد. 

در ادامه محمد رجبی، رییس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در این مراسم با اشاره به این‌که کتابخانه مجلس گنجینه‌دار بخش عظیمی از نسخه‌های خطی در کشور است، عنوان کرد: این آثار و نسخه‌های خطی حکمی جز باقیات و صالحات را برای پدیدآورندگان خود بر جای نمی‌گذارند و بهترین میراثی است که می‌توانست از گذشتگان برای ما به یادگار بماند.

وی با تاکید بر این‌که کتاب‌ها باید از غربت خارج شوند، اظهار کرد: زحمات محمد دبیر سیاقی قابل تقدیر است اما باید آثار این کتابشناس برجسته به جهان علم و دانش معرفی شود زیرا بسیاری از محققان و پژوهشگران خارجی از این‌که این آثار و فعالیت‌‌های دانشمندان و عالمان ایرانی را با تاخیر رویت می‌کنند، گلایه مند هستند.

رجبی با بیان این‌که امیدواریم نتایج این همایش در جامعه بین‌المللی دیده شود، عنوان کرد: به جز دو هزار نسخه خطی مجلس اکنون تمام این نسخه‌ها به صورت اسکن شده و دیجیتال در سایت کتابخانه مجلس در اختیار محققان و پژوهشگران قرار دارد و مهم این است که خروجی این همایش و فعالیت‌‌های نهادهای فرهنگی برای جهانیان صادر شود تا ایران در عرصه فرهنگ مکتوب دیده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط