شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۲
لغو ممیزی پیش از انتشار می‌توانست فرصت باشد

شماره جدید نشریه «جهان کتاب» ویژه شهریور و مهر 1392 منتشر شد. نقد کتاب‌هایی مانند «بخت برگشته» اثر فرزام شیرزادی، «این بازی کی تمام می‌شود؟» اثر آیت دولتشاهی بخشی از مطالب این نشریه هستند. مقاله «تهدید یا فرصت؟» در این شماره «جهان کتاب» به موضوع لغو ممیزی پیش از انتشار کتاب در جهت تسهیل کار نشر در کشور نگاه شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این شماره با نامه‌ای دیگر از پراگ، نوشته پرویز دوائی آغاز می‌شود که عنوان آن «کاشکی ...» است. در این نوشته، دوائی به پرسشی درباره راز ماندگاری برخی فیلم‌ها و کتاب‌ها پاسخ گفته و برای نمونه‌ از آثاری یاد کرده است.

مقاله «رخدادی به نام خواندن» نوشته یزدان منصوریان به موضوع مطالعه و «خواندن» به مثابه رخدادی ذهنی پرداخته است و برخی عوامل بی‌علاقگی به کتاب خواندن و همچنین تاثیرات متفاوت یک کتاب بر افراد مختلف را مورد بحث قرار داده است.

مقاله عبدالحسین آذرنگ با عنوان «چه وضعیتی در نشر مطلوب است؟» ویژگی‌هایی را مطرح می‌سازد که در همه جوامع می‌تواند وضعیت مطلوب نشر باشد. وضعیتی که همه عوامل دخیل در نشر (پدیدآورندگان، خوانندگان، و ناشران) از آن سود ببرند یا به رضایتی متناسب با هم دست بیابند. سپس مقاله «تهدید یا فرصت؟» به قلم مجید رهبانی به بحثی اختصاص دارد که این روزها مطرح شده و همچنان درباره آن اظهار نظر می‌شود، یعنی لغو ممیزی پیش از انتشار کتاب. نویسنده به رغم نظر شماری از ناشران، لغو ممیزی پیش از انتشار را نه تنها تهدید نمی‌داند، بلکه برآن است که از این فرصت باید به نفع تسهیل در کار نشر کشور، رفع نسبی فشارها و محدودیت‌ها و تعیین و تحدید حدود اختیار ممیزان و نیز تثبیت حقوق ناشران و پدیدآورندگان آثار بهره گرفت.

در بخش معرفی و نقد کتاب‌ها، عناوینی مانند «کتابشناسی آثار فارسی چاپ شده در شبه قاره (هند و پاکستان و بنگلادش)» تدوین عارف نوشاهی، «بادبان‌های جنوب: دریانوردی بادبانی در خلیج فارس و اقیانوس هند» تالیف علی پارسا، «مرزبان توحید» کارنامه محمدرضا حکیمی تدوین سعید حسینی و کاظم حسینی، «حکایت پیر قصه‌گو: گفت‌وگو با مهدی آذر یزدی به کوشش پیام شمس‌الدینی»، «گفت‌وگو با شاعران به کوشش گیرهاردی تیکو و علیرضا انوشیروانی، «آقای صداقت! اگر جای شما بودم...» اثر کاظم سادات اشکوری، «ذهن روسی در نظام شوروی» نوشته آیزایا برلین، «حق به شهر: ریشه‌های شهری بحران‌های مالی» نوشته دیوید هاروی، «نشت نشاء: جستاری در پدیده فرار مغزها» نوشته رضا امیرخانی، «جامعه شبکه‌ای طبقه کارگر» نوشته جک لینچوان کیو، همچنین چاپ جدید «تهران مخوف» اثر مشفق کاظمی در مقاله‌ای با عنوان «طهران مخوف یا تهران محذوف» به قلم شاپور بهیان بررسی شده‌اند.

زری نعیمی در صفحه خود با عنوان «هزار و یک داستان»، این بار به بررسی هفت کتاب از ادبیات معاصر ایران به نام‌های «این بازی کی تمام می‌شود؟» اثر آیت دولتشاهی، «بخت برگشته» اثر فرزام شیرزادی، «پرتره ملینا» حسن شکاری، «تریو تهران» اثر راضیه انصاری، «چهارخانه» اثر رویا سید رئیسی، «سیب ترش» اثر فرشته نوبخت و « کی سیب می‌خوره؟» اثر میلاد صادقی پرداخته است.

مقاله‌ای به نام «دکتر حرّی طلایه‌دار دانش اطلاع‌رسانی در ایران» از محمد فرح‌زاد نیز در این شماره به چاپ رسیده که در آن به تفصیل به زندگی و آثار و جایگاه آن استاد زنده‌یاد در دانش کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران پرداخته شده است. مقاله «به یاد شاندور کیگل» از محسن جعفری‌مذهب نیز یادکردی از یک ایران‌شناس کمتر شناخته شده مجارستانی است.

در ادامه نیز معرفی کوتاه چند کتاب و یادی از درگذشتگان آمده است. سپس دو بخش‌ ثابت مجله، «تازه‌های بازار کتاب» از فرخ امیرفریار و صفحه طنز «کافه کلّه‌قند» از فاضل ترکمن که شامل شعر بلندی حدیث نفس‌گونه به نام «اشک تمساح» است.

پایان‌بخش این شماره جهان کتاب، بخش ویژه ادبیات کودک و نوجوان است که به کوشش عباس تربن تهیه می‌شود.

جهان کتاب در 68 صفحه و به بهای پنج هزار تومان عرضه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها