دوشنبه ۵ تیر ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۶
حسینی: نوشتن درباره آمریکا مواجهه با انواع انتقادهاست

نویسنده کتاب «هاروارد مک‌دونالد» در نشست رونمایی و نقد این کتاب که دوشنبه (5 تیرماه) در فرهنگسرای رسانه برگزار شد با اشاره به این که با نگارش درباره آمریکا از خط قرمزها عبور کرده است، گفت: نوشتن درباره آمریکا در ایران بسیار دشوار است و کسی که از آمریکا می‌نویسد هر لحظه ممکن است با انواع انتقادها روبه‌رو شود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این نشست دوشنبه (5 تیرماه) با حضور دکتر حسین پاینده، نشانه‌شناس، فاضل نظری، رییس حوزه هنری تهران،‌ دکتر سید وحید حسینی، مدرس دانشگاه شریف و دکتر سید مجید حسینی، نویسنده این کتاب در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

در این نشست سیدمجید حسینی، نویسنده کتاب «هاروارد مک‌دونالد» به بیان سخنانی درباره انگیزه نگارش این کتاب پرداخت و گفت: در این کتاب تلاش کرده‌ام از چند خط قرمز عبور کنم و نخستین گام نوشتن این کتاب است.

وی ادامه داد: تمامی روزها و دقایق ما انسان‌ها مهم‌اند و نوشتن آن نیز اهمیت دارد زیرا تجربه‌ای از بودن ماست و بودن ما امر مهمی است. بسیاری از ما فراموش کرده‌ایم که بودن ما چه‌قدر اهمیت دارد.

وی درباره عبور خود از دومین خط قرمر توضیح داد: چنین مرسوم شده است که استادان دانشگاه نباید برای مردم بنویسند و اگر برای مردم قلم بزنند آبروریزی می‌شود! من نیز فردی دانشگاهی هستم و دانشنامه دکتری من نیز که به زودی منتشر می‌شود علمی است اما ما گمان می‌کنیم که تنها روزنامه‌نگاران و ادیبان می‌توانند برای مردم بنویسند و برای یک استاد دانشگاه نوشتن از زندگی روزانه‌اش کار درستی نیست. امیدوارم این کتاب مقدمه‌ای برای این امر باشد که استادان دانشگاه از لاک خود بیرون بیایند و برای مردم هم بنویسند.

نویسنده «هاروارد مک‌دونالد» گفت: سومین خط قرمزی که با نگارش این کتاب از آن عبور کرده‌ام نوشتن درباره آمریکاست که در ایران امر بسیار دشواری است و کسی که از آمریکا می‌نویسد هر لحظه ممکن است با انواع انتقادها روبه‌رو شود.

وی ادامه داد: در این کتاب تلاش کرده‌ام نسبت خود را به عنوان یک ایرانی با فرهنگ و فضای آمریکا مشخص کنم. همچنین بعد از سفر به آمریکا و نوشتن این کتاب تصمیم گرفته‌ام سفرنامه حج خود را دوباره بازنویسی کنم و آن را از دیدگاه کسی که آمریکا را دیده است دوباره بنویسم.

حسینی اظهار کرد: ما بیش از سی سال است درباره آمربکا صحبت می‌کنیم اما به حقیقت آن را نمی‌شناسیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به غرضمندانه بودن سفرنامه‌اش به آمریکا گفت: همه ما جانبداریم و این امر بدی نیست بلکه پنهان کردن این مساله ناشایست است. از همان لحظه‌ای که در مقدمه کتاب نوشتم که در نگارش این سفرنامه بی‌غرض هستم، می‌دانستم که جانبدارم اما هدفم از بیان این حرف آن بود که مخاطب با من همراه شود و به او اثبات کنم که او نیز جانبدار است.

در ادامه این نشست، فاضل نظری، رییس حوزه هنری استان تهران، همراه شدن با کتاب «هاروارد مک‌دونالد» را مانند سفر با یک همسفر خوب توصیف کرد و با اشاره به جذاب و خواندنی بودن این کتاب گفت: ای کاش نویسنده کتاب «هاروارد مک‌دونالد» که چنین توانایی در سفرنامه‌نویسی دارد سفرنامه‌ای نیز درباره آمدن خود به تهران منتشر کند. 

وی با اشاره به تصاویر استفاده شده در این کتاب اظهار کرد: نوع چینش تصاویر این کتاب و شیوه قرار گرفتن تصاویر در کنار متن جالب و هوشمندانه است. همچنین تیترهایی که حسینی برای بخش‌های مختلف کتاب خود برگزیده، جذاب و حساب‌شده‌ است.

وی با اشاره به صحبت نویسنده در مقدمه کتاب، مبنی بر تلاش نویسنده بر مغرضانه نبودن کتاب گفت: اگرچه چنین گفته است اما در حقیقت این امر امکان‌پذیر نیست زیرا به نسبت جایگاهی که از آن به جهان می‌نگریم و با توجه به گذشته خود، هر یک از ما دیدگاهی به موضوعات مختلف داریم.

در ادامه این نشست، سید وحید حسینی، برادر نویسنده کتاب «هاروارد مک‌دونالد» که سال‌ها در آمریکا زندگی کرده است، گفت: تیزبینی نویسنده کتاب را در دیدن چیزهایی که در طول زندگی در آمریکا متوجه آن‌ها نشدم، تحسین می‌کنم. 

اين مدرس دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به این‌که هر ساله تعداد زیادی از دانشجویان نمونه دانشگاه‌های خوب کشورمان به آمریکا و کانادا سفر می‌کنند گفت: همواره این سوال برای کسانی که به آمریکا رفته‌اند مطرح است که برگردند یا بمانند؟ در ایران نیز همواره این سوال که به آمریکا برویم یا در ایران بمانیم مطرح است و این کتاب پاسخ خوبی به این سوال‌هاست.
وی افزود: با مطالعه این کتاب به این نتیجه می‌رسیم که اگرچه آمریکا جای خوب و کشور مدرنی است اما به عنوان یک ایرانی، نمی‌توانی اجازه بدهی نسل در آن‌جا ادامه پیدا کند. 

کتاب «هاروارد مک دونالد» با شمارگان دو هزار و 500 نسخه، 256 صفحه و به بهای 9 هزار تومان توسط انتشارات افق به چاپ رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط