دوشنبه ۸ آذر ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۴
اعطای جایزه «گشویستر شول» به «یوآخیم گاوک»

«یوآخیم گاوک» فعال حقوق مدنی آلمان شرقی و نامزد اسبق ریاست جمهوری آلمان، امروز دوشنبه 29 نوامبر (8 آذر) برای نگارش رمان «زمستان در تابستان – بهاردر پاییز» جایزه «گشویستر شول» سال 2010 را دریافت می کند./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزای آلمان، طبق نظر هیات داوران انجمن ایالت بایرن و اتحادیه ناشران و کتابفروشان آلمان، این کتاب زندگینامه مردی است که مانند عده اندکی به دلیل مخالفتش با رهبری آلمان شرقی و جبران بی عدالتی های آلمان شرقی شناسایی شد. «گاوک» با مواضع روشن خود در زندگی و کار، از مسیر اصلی سیاسی و اجتماعی پیش می رود. 

نام «گاوک» ، کشیش اسبق که در انتخابات ریاست جمهوری «کریستین ولف» بازنده شد، سالیان درازی با جبران عقب ماندگی های جمهوری دموکراتیک آلمان پیوند خورده بود. او خودش را به عنوان محافظه کار لیبرال چپ گرا و وطن پرستی روشنفکر قلمداد می کند. وقتی که در سال 1989 در میان سکنه آلمان شرقی جمعیت مقاومت در برابر رهبری شکل گرفت، «گاوک» به عنوان سخنگوی انجمن جدید در تظاهرات های روستوک ، رهبری را بر عهده داشت. وی در روز اتحاد مجدد دو آلمان در 3 اکتبر 1990 مسوولیت اداره اسناد اشتازی را عهده دار بود که این اداره بعدها به نام اداره «گاوک» نامیده می شد.

جایزه 10 هزار بورویی «گشویستر شول» امسال برای سی و یکمین بار اهدا می شود. مکان اهدای این جایزه در دانشگاه «لودویگ ماکسیمیلیان» شهر مونیخ است و امسال برای نخستین بار این جایزه درجریان برگزاری فستیوال جدید ادبیات مونیخ اعطا می شود.

از برندگان پیشین این جایزه می توان به «روبرتو ساویانو» نویسنده مافیا ستیز ایتالیایی و «آنا پولیتکووسکایا» روزنامه نگار و فعال حقوق بشر فقید روسی اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها