دوشنبه ۲۸ تیر ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۱
«زمان، زبان و ساختار شاهنامه» بررسی می‌شود

چهارمین نشست «شاهنامه‌پژوهی» سرای اهل قلم، سه‌شنبه(29 تیر) برگزار می‌شود و به بررسی موضوع «زمان، زبان و ساختار شاهنامه از داستان کیومرث تا طهمورث» اختصاص دارد.\

یاسر موحدفرد، دبیر سلسله نشست‌های «شاهنامه‌پژوهی» در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: در این نشست ضیاء‌الدین هاجری، عضو هیات امنای بنیاد فردوسی و رییس انجمن پالایش زبان فارسی به ایراد سخنرانی پیرامون موضوع این جلسه می‌پردازد. فاطمه حیدری‌فر نیز بخش‌هایی از داستان‌های دوره پیشدادی شاهنامه را برخوانی می‌کند.

وی ادامه داد: برای نخستین‌بار در این نشست شخصیت‌های شاهنامه از ابتدای شاهنامه تا پایان دوره پیشدادی از نظر زبانی، معنای دقیق واژگان و واژه‌شناسی در زبان ایران باستان بررسی می‌شوند.

دبیر این نشست با اشاره به این موضوع که هریک از شخصیت‌های شاهنامه نماینده یک دوره تاریخی هستند، اظهار داشت: در این بررسی گمانه‌زنی‌هایی درباره زمان رویدادهایی که در دوره پیشدادی شاهنامه از آن‌ها یاد شده است صورت می‌گیرد و شخصیت‌های آن دوران از نظر زمانی و ساختاری نیز بررسی می‌شوند.

وی در پایان یادآور شد: در نظر داریم در هر ماه یک بخش از شاهنامه با این شیوه بررسی شود و در پایان با همکاری موسسه خانه کتاب و بنیاد فردوسی، کتاب «زمان، زبان و ساختار شاهنامه» منتشر شود.

به مناسبت هزاره سرایش شاهنامه طرح پژوهشی بررسی «زمان، زبان و ساختار شاهنامه» از سوی بنیاد فردوسی مطرح شده است.

چهارمین نشست «شاهنامه‌پژوهی» با موضوع «زمان، زبان و ساختار شاهنامه از داستان کیومرث تا طهمورث» سه‌شنبه(29 تیر) از ساعت 17 تا 19 در سرای اهل قلم واقع در خیابان انقلاب، خیابان فلسطین جنوبی، کوچه خواجه‌نصیر، شماره 2 برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط