پنجشنبه ۶ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۶:۳۱
10 هزار كتاب در فرانسه با مسافران سفر مي‌كنند

طرح مطالعه كتاب در سفرهاي بين شهري با حضور «ژرار دو پارديو» بازيگر سرشناس فرانسوي كليد خورد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از اوبس، ژرار دو پارديو در اين برنامه با اشتياق تمام به خواندن كتابي از سيرانو دو برژاك و دوره سنت آگوستين پرداخت كه از جمله كتاب‌هايي است كه او به مسافران پيشنهاد خواندنشان را داده است. 

اين بازيگر مشهور فرانسوي برنامه «ايستگاه رايگان كتاب» را با حضور «فردريك ميتران» وزير فرهنگ ديروز چهارشنبه افتتاح كرد. در اين پروژه چرخش حدود 10 هزار نسخه كتاب براي مسافران پيش‌بيني شده است.
 
اين برنامه نخستين مرحله از طرح «براي شما، براي خواندن» است كه از پنج شنبه تا شنبه در سراسر فرانسه در جريان خواهد بود.
 
ژرار دو پارديو در اين زمينه گفت «تا آنجا كه بتوانم در خاطراتم به گذشته مي‌روم و مي‌بينم وقتي كتابي نداشتم، در مسير اشتباه بودم». او كه در اتاق انتظار ايستگاه مونپارناس پاريس حضور يافته بود يادآوري كرد كه به عنوان يك كودك «بسيار حساس بود كه نمي‌توانست با صداي بلند چيز بخواند». او گفت اولين كتابش «سرود جهان» اثر ژان ژينو بود. 

بازيگر 61 ساله با تاكيد بر اهميت اين برنامه گفت وقتي برنامه‌اي هدفش ترغيب مردم به كتابخواني باشد بايد برايش ارزش قائل شد. البته او از طعنه زدن به وزير فرهنگ هم غافل نشد و با اشاره به كتابي كه ميتران داشت مطالعه مي‌كرد گفت «براي خواندن اين كتاب لازم است يك سفر رفت و برگشت حداقل ليل – نيس انجام دهيد». اين گفته او لبخندي بر لب وزير فرهنگ نشاند كه داشت بخشي از كتاب «زن زيبا» اثر آلبرت موهن را كه كتابي 1107 صفحه‌اي است، مي خواند. 

10 هزار كتاب شامل آثار كلاسيك، كتاب كودك و رمان‌هاي معاصر از امروز پنج‌شنبه در سالن‌هاي انتظار ايستگاه مونپارناس در اختيار مسافران قرار گرفته و كتابخانه‌اي كاملا رايگان را فراهم آورده است. 

اين برنامه به پيشنهاد چند ناشر بزرگ فرانسوي راه‌اندازي شده و هر مسافر كتابي را كه از مبدا به دست گرفته در ايستگاه مقصد به جاي مي‌گذارد تا مسافر ديگري آن را همراه خود كند. 


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها