چهارشنبه ۶ آبان ۱۳۸۸ - ۱۵:۲۸
نسخه نفیس «عیون ‌اخبار الرضا» به‌نمایش گذاشته شد

نسخه خطی نفیس «عیون‌ اخبار الرضا» تالیف ابن بابویه مربوط به قرن چهارم هجری قمری در قالب جشنواره ماه هشتم در کتابخانه و موزه ملی ملک به‌نمایش درآمد._

 به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این کتاب نوشته شیخ صدوق، ابو جعفر محمدبن علی‌بن حسین‌بن بابویه قمی است که بین سال‌های ۳۰۵ تا ۳۸۱ هجری قمری می‌زیسته است. این نویسنده از دانشمندان برجسته و چهره‌های سرشناس و از راویان شیعه در قرن چهارم هجری به‌شمار می‌آید.

شیخ صدوق در این کتاب روایت‌های پیرامون امام رضا (ع) و مجموعه روایاتی که از آن حضرت نقل شده را جمع‌آوری کرده است. وی این کتاب را برای هدیه به کتابخانه صاحب‌بن عباد دیلمی، وزیر وقت و حاکم شیعی آن دوران نگاشته است. 

صاحب‌بن عباد در مدح و ستایش امام رضا (ع) اشعاری سرود و آن‌را به شیخ صدوق هدیه داد و شیخ نیز این کتاب را در پاسخ هدیه ایشان، نگاشت.

کتاب «عیون‌‌ اخبار الرضا» از معتبرترین منابع روایی شیعه است که همچون دیگر کتاب‌های شیخ صدوق، از ارزش و اعتبار خاصی برخوردار است. این کتاب در شرح و توضیح بسیاری از عقاید شیعه، کتابی مفید است و شیخ صدوق با جمع‌آوری سخنان و بحث‌های امام رضا (ع) با دیگر دانشمندان آن دوران، بسیاری از مباحث مهم اسلامی را در آن مطرح کرده است.

نسخه نفیس «عیون‌ اخبار الرضا» تالیف ابن بابویه، به‌خط نسخ کتابت شده است. تذهیب آن از نوع «عنوان و نشان شنگرف، با سرلوح گل و بوته‌دار رنگین و جدول زرد مشکی» است. این نسخه خطی با صفحاتی ۱۸ سطری از جنس «کاغذ ترمه سمرقندی» در ابعاد ۲۸ در ۱۵/۸ با جلد «میشن سیاه نو» صحافی شده است.

این کتاب نفیس که با کد «۸۸۸/۲» و با عبارات کلیدی «علی‌بن موسی‌الرضا(ع)، امام هشتم، ۱۵۳- ۲۰۳ ق.- نقل و قول‌ها» و «احادیث الف.عنوان» در کتابخانه و موزه ملی ملک نگهداری می‌شود و هم‌اکنون به‌همراه چند نسخه نفیس دیگر از جمله رساله «ذهبیه» و «زیارت‌نامه امام رضا (ع)» در قالب جشنواره ماه هشتم به‌نمایش گذاشته شده است.

جشنواره ماه هشتم از ۲۸ مهر آغاز شده و در روز هفتم آبان، همزمان با برگزاري جشن ميلاد امام رضا (ع)، مراسم اختتاميه آن برگزار مي‌شود.

اين جشنواره شامل نمايش نسخ خطي و كتاب‌هاي چاپ سنگي و افست كتابخانه ملك است كه در ارتباط با امام هشتم (ع)اند. همچنين برنامه‌هايي چون آشنايي با شيوه مرمت سفالينه‌ها و نمايش شعرهاي مرتبط با امام رضا (ع) در حوزه كودك و نوجوان همراه با تصويرسازي براي دانش‌آموزان در اين جشنواره اجرا مي‌شوند.

كتابخانه و موزه ملي ملك، داراي ۱۹ هزار عنوان نسخه خطي و هفت مجموعه هنر لاكي، هنر خوشنويسي، سكه، تمبر، فرش، آثار هنري و مجموعه اهدايي بانو ملك است. اين مجموعه درواقع، دومين گنجينه نسخه‌های نفیس خطي ايران پس از كتابخانه آستان قدس رضوي و قديمي‌ترين موزه وقفي كشور است كه توسط حاج حسين آقاي ملك، خير فقيد، گردآوري و در ششم آبان ۱۳۱۶ خورشيدي، وقف آستان قدس رضوي شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط