چهارشنبه ۶ آبان ۱۳۸۸ - ۱۱:۴۵
«زيارت‌نامه» امام رضا (ع) در موزه ملك به‌نمايش گذاشته شد

نسخه خطي «زيارت‌نامه» امام رضا (ع) مربوط به قرن 13 هجري قمري در قالب جشنواره ماه هشتم كتابخانه و موزه ملي ملك به نمايش گذاشته شد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين كتاب مجموعه زيارت‌هاي مخصوص امام رضا (ع) در ماه رجب به‌ويژه  نخستين روز اين ماه است، چنان‌كه محقق‌داماد گفته: «زيارت آن حضرت در اول ماه رجب ‌الفرد به‌غايت موكد و محثوث عليه ، و نيز در ماه ذي‌القعده روزهاي 23 و 25 – كه روز دحوالارض است – افضل اعمال مستحبه و آكد آداب مسنونه است.»

«زيارت» در لغت به‌معني «ديداركردن با قصد» است. از وظايف هر فرد مومن است كه به زيارت معصومان اهتمام كند، چنان‌كه در حديثي از پيامبر اكرم(ص) آمده است: «هركس كه مرا در حياتم يا پس از مردنم زيارت كند در روز قيامت شفيع او خواهم بود.»

نسخه نفيس «زيارت‌نامه» امام رضا (ع) كه در قرن 13 هجري قمري به خط نسخ كتابت شده، در 13 برگ 9 سطري صفحه‌آرايي شده و كاغذ اين نسخه از نوع «فرنگي آهار مهره» است و با جلد «ميشن سرخ» و با مغزي و عطف سبز صحافي شده است.

ابعاد اين نسخه خطي 7 در 11.4 بوده و تذهيب آن از نوع مجدول (جدولي) با عنوان سرخ است.

«زيارت‌نامه» امام رضا (ع) با كد «105» و عبارات كليدي «زيارت‌نامه‌ها» و «علي‌بن موسي‌الرضا(ع)، امام هشتم، 153- 203 ق.- زيارت‌نامه‌ها» در گنجينه نسخه‌هاي نفيس خطي كتابخانه و موزه ملي ملك نگهداري مي شود.

اين نسخه هم‌اكنون به همراه چند نسخه خطي ديگر از جمله «طب‌الرضا» و «ذهبيه» در قالب جشنواره ماه هشتم در كتابخانه و موزه ملي ملك به نمايش گذاشته شده است.

جشنواره ماه هشتم از 28 مهر آغاز شده و در روز هفتم آبان، همزمان با برگزاري جشن ميلاد امام رضا (ع)، مراسم اختتاميه آن برگزار مي‌شود.
 
اين جشنواره شامل نمايش نسخ خطي و كتاب‌هاي چاپ سنگي و افست كتابخانه ملك است كه در ارتباط با امام هشتم (ع)اند. همچنين برنامه‌هايي چون آشنايي با شيوه مرمت سفالينه‌ها و نمايش شعرهاي مرتبط با امام رضا (ع) در حوزه كودك و نوجوان همراه با تصويرسازي براي دانش‌آموزان در اين جشنواره اجرا مي‌شوند.

كتابخانه و موزه ملي ملك، داراي 19 هزار عنوان نسخه خطي و هفت مجموعه هنر لاكي، هنر خوشنويسي، سكه، تمبر، فرش، آثار هنري و مجموعه اهدايي بانو ملك است. اين مجموعه درواقع، دومين گنجينه نسخه‌های نفیس خطي ايران پس از كتابخانه آستان قدس رضوي و قديمي‌ترين موزه وقفي كشور است كه توسط حاج حسين آقاي ملك، خير فقيد، گردآوري و در ششم آبان 1316 خورشيدي، وقف بر آستان قدس رضوي شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها