شنبه ۳ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۶:۲۹
انديشه‌هاي اجتماعي از منظر امر به معروف و نهي از منكر

«انديشه اجتماعي در روايات امر به معروف و نهي از منكر» در كتابي با همين عنوان به قلم غلامرضا صديق‌آورعي از سوي انتشارات دارالحديث منتشر و روانه بازار نشر شد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني  موسسه انتشاراتي دارالحديث، با توجه به محتواي اين كتاب، مناسبات ميان دين و علوم اجتماعى يكى از مهم‌ترين مباحث كنوني محافل علمي‌اند. بر اين اساس، پژوهشگران در پي يافتن ارتباط ميان جامعه‌شناسى و دين به عنوان يكي از مسايل مهم و اساسى نظرياتي را مطرح و آنها را بررسي مي‌كنند.

نويسنده اين اثر معتقد است كه عده‌اى براى توضيح اين ارتباط به بيان جامعه‌شناسى دينى(اسلامى) پرداخته‌اند و براى حل اين مشكل بر آن شدند كه «بايد از دل دين مفاهيم عالى اجتماعى را استخراج كرد و با گزاره‌هاى آن، جامعه‌شناسى را پايه‌گذارى كرد»، درباره اين ديدگاه گفت‌وگوها و مباحث فراوانى انجام شده است.

عده‌اى نيز براى تبيين اين مباحث به بررسى ارتباط مفاهيم دينى با گزاره‌هاى جامعه‌شناسى پرداخته‌اند. برخي از اين افراد معتقدند كه مى‌توان مفاهيم اجتماعى و دينى را به موازات يكديگر بررسى كرد؛ به گونه‌اي كه هر دو ديدگاه را در نظر گرفت.

شيوه اثر پژوهشي حاضر در بررسى روايات، اين‌گونه است كه ابتدا احاديث مربوط به جامعه‌شناسى امر به معروف و نهى از منكر را از كتاب‌هاي حديثى معتبر استخراج و سپس بر اساس ديدگاه‌هاي جامعه‌شناسى آنها را تبيين كرده است.

مباحث اين كتاب به دو بخش چارچوب‌هاي نظرى و تحليلى تقسيم شده‌اند كه در واقع از دو ديدگاه جامعه‌شناسان و روان‌شناسان اجتماعى و از ميان نظرات متعدد موجود در اين زمينه تحليل‌هايي را عنوان مي‌كنند.

منبع اصلى و محور بحث در اين اثر، كتاب «وسايل‌الشيعه» است، كتاب حديثى جامع كه حوزه‌هاى علميه توجهات خاصي به آن دارند.

چاپ نخست كتاب «انديشه اجتماعي در روايات امر به معروف و نهي از منكر» در 160 صفحه و بهاي 15000 ريال از سوي انتشارات دارالحديث به بازار نشر عرضه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط