شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۴:۲۵
جايگاه حقوق بشر در حقوق بين‌الملل

چگونگي ايجاد گسترش نهادها ملي مربوط به ارتقا و حمايت از حقوق بشر در كتابي با عنوان «نهادهاي ملي حقوق بشر» تاليف محمدرضا غائبي منتشر شد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين نوشتار موضوع حقوق بشر در سازمان ملل و سازمان‌هاي بين‌المللي غيردولتي و ديدگاه جامعه بين‌الملل درباره حقوق بشر را بررسي مي‌كند.

در بخشي از مقدمه اين نوشتار آمده است: «اقبال روزافزون كشورهاي مختلف جهان براي تاسيس يا تقويت نهادهاي ملي و بومي حقوق بشر ناشي از اين باور است كه موثرترين و كم‌هزينه‌ترين شيوه براي حمايت از حقوق بشر و وجهه بين‌المللي كشور، تاسيس نهاد ملي است، دولت‌ها جهت حفظ حاكميت، استقلال و تماميت ارضي خود خواهان پيشگيري از هرگونه مداخله خارجي احتمالي هستند و تاسيس نهادهاي ملي روش مناسبي براي پيشگيري از مداخلات خارجي به بهانه حقوق بشر به شمار مي‌روند.»

اين نوشتار به پنج فصل تقسيم شده است. نويسنده در فصل اول به كليات مربوط به نهادهاي ملي  و در فصل دوم به معيارهاي لازم براي كارآمد بودن نهادهاي ملي مي‌پردازد. فصل سوم به ارتقا و حمايت از حقوق بين‌الملل اشاره دارد و فصل چهارم به بررسي ‌جديدترين تحولات مربوط به نهادهاي ملي مي‌پردازد. فصل پنجم نيز به نهادهاي ملي كه در زمينه حقوق بشر در جمهوري اسلامي ايران فعاليت دارند، اشاره مي‌كند.

اين نوشتار در پنج فصل با عنوان‌هاي «كليات»، «معيارهاي لازم براي كارآمدي نهادهاي ملي»،«نقش نهادهاي ملي در ارتقا و حمايت از حقوق بشر»، «نهادهاي ملي فراتر از اصول پاريس» و «نهادهاي ملي جمهوري اسلامي ايران در زمينه حقوق بشر» تدوين شده است.

در بخشي از كتاب با عنوان «كميسيون‌هاي حقوق بشر» آمده است: «كميسيون‌هاي حقوق بشر در وهله اول موظف به حمايت از افراد در برابر تمامي‌انواع تبعيض و حمايت از حقوق سياسي و مدني آنها هستند. همچنين اين امكان وجود دارد تا وظيفه حمايت از حقوق اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي افراد نيز بر عهده آنها گذاشته شود. وظايف و فعاليتهاي خاص يك كميسيون بطور دقيق در قانون مصوب يا حكم دولتي مربوط كه براساس آن كميسيون تاسيس شده است.»

از بخش‌هاي گوناگون اين نوشتار مي‌توان به سير تكامل نهادهاي ملي، كميسيون‌هاي حقوق بشر، جايگاه قانوني، زمينه سياسي، همكاري با نهادهاي ملي ديگر، ديوان عدالت اداري و وظيفه رسيدگي به ادعاي نقض حقوق بشر اشاره كرد.

چاپ اول كتاب «نهادهاي ملي حقوق بشر» از سوي مركز چاپ و نشر وزارت امور خارجه در شمارگان 1000 نسخه، 184 صفحه و بهاي 20000 ريال روانه بازار كتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط