یکشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۴:۵۵
«اتروسك‌ها» نخستين مجموعه از تمدن‌هاي گمشده

«اتروسك‌ها» نخستين مجموعه تاريخي و باستاني «تمدن‌هاي گمشده» اثر «دان ناردو» با ترجمه «نادر ميرسعيدي» با هدف آشنا كردن تاريخ‌نگاران و علاقه‌مندان به تاريخ و تمدن ايران باستان و جهان به پيشخوان كتاب‌فروشي‌ها راه يافت.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، مجموعه تمدن‌هاي گمشده خواننده و مخاطب را با تاريخ، دستاورد‌ها، زندگي روزانه و اهميت تمدن‌هاي باستاني آشنا مي‌كند، تمدن‌هايي كه تا كنون نامي از آن‌ها كم‌تر شنيده‌ايم. اين مجموعه از يافته‌هاي باستان‌شناختي و روش‌هاي به كار رفته براي گردآوري اين آگا‌هي‌ها مي‌گويد.

اين مجموعه به خواننده كمك مي‌كند دريابد تمدني كه مدت‌ها پيش از بين رفته چگونه در پرتو دانش روز بار ديگر در برابر چشمان شيفته نسل امروز متجلي مي‌شود و رازهايش را آشكار مي‌كند.

در بخشي از اين كتاب مي‌خوانيم: اتروسك‌ها قومي سرزنده و بسيار پيشرفته بودند كه در هزاره نخست پيش از ميلاد در بخش وسيعي از ايتاليا سكونت داشتند. اكثر دانشمندان تصور مي‌‌كنند اتروسك‌ها، بومي ايتاليا بوده‌اند، نه مهاجراني از خاور نزديك. به اين ترتيب كه ساكنان اوليه اتروريا در عصر سنگ و عصر مفرغ سرانجام به قومي تبديل شدند كه ديگران آن‌ها را اتروسك خواندند.

در ادامه مطلب آمده است: كارشناسان پذيرفته‌اند كه چند شاه اوليه رم، اتروسك بوده‌اند و فرهنگ اوليه رم قوياً تحت تأثير فرهنگ همسايگان اتروسك آن قرار داشته؛ ولي عموماً اين عقيده وجود دارد كه اين امر، جرياني مسالمت‌آميز و داوطلبانه بوده است. رومي‌هاي از لحاظ فرهنگي كم‌تر پيشرفته به خود اجازه داده‌اند كه تا حدي «اتروسك مآب» باشند، با وجود اين در اساس يك شهر لاتين مستقل باقي ماندند. به علاوه بسياري از فرض‌هاي وسيعاً پذيرفته شده درباره اتروسك‌ها، با پيدا شدن مداوم مدارك جديد بايد مورد بازانديشي قرار گيرند.

«برداشتن پرده راز»، «ريشه‌ها و ظهور فرهنگ اتروسكي»، «پيدايش سريع دولت‌شهرهاي اتروسكي، «اتروسك‌ها در اوج قدرت»، «فرهنگ، هنرها و صنايع‌دستي»، «خانه‌ها، جامعه و فعاليت‌هاي زمان فراغت اتروسك‌ها»، «عصر كلاسيك: اتروسك‌ها در انحطاط» و «پايان تمدن اتروسكي» از جمله بخش‌هاي مختلف اين كتاب تاريخي است.

يادداشت‌ها، گاهشمار، براي مطالعه بيشتر، آثار مورد استفاده قرار گرفته و نمايه پايان بخش نخستين مجموعه از تمدن‌هاي گمشده است.

همچنين هر بخش از كتاب حاوي تصاويري است كه نشان دهنده پيكار، نقاشي، مجسمه، بناهاي تاريخي، خانه اتروسكي، اشياي گرانبها، معبد، ابزار و سلا‌هاي جنگي است.

چاپ نخست «اتروسك‌ها» نخستين مجموعه از تمدن‌هاي گمشده در 145 صفحه با شمارگان 3000 نسخه و بهاي 3هزار و 800 تومان به كوشش انتشارات ققنوس منتشر شده و در دسترس تاريخ‌پژوهان ايران و جهان قرار گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط