پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۵
نشست ادبی «عروج شاعرانه» در نگارستان امام خمینی (ره) اصفهان

اصفهان-به مناسبت سی‌وچهارمین سالگرد ارتحال ملکوتی حضرت امام خمینی (ره) نشست ادبی «عروج شاعرانه» برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، نشست ادبی «عروج شاعرانه» عصر روز سه‌شنبه با حضور مدیر موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) اصفهان، مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی استان اصفهان، مدیران فرهنگی، شعرای برجسته استان اصفهان و علاقه‌مندان در نگارستان امام خمینی (ره) برگزار شد.

مهدی بنکدار، مدیر موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) اصفهان، در این نشست با اشاره به نگاه امام راحل به شخصیت هنرمندان اظهار داشت: از دیدگاه ایشان «هنر نه برای هنر، نه برای مردم، بلکه برای کمال و رسیدن به خداست؛ هنرمند باید جلوگاه جمال ذات الهی باشد، نفسش مذکا و هدیه الهی است و باید با تزکیه و تطهیر نفس، انوارو معارف الهی را به مردم برساند».

وی بیان کرد: امام خمینی (ره) در پیامی که سال 67 خطاب به هنرمندان و خانواده شهدای هنرمند داشت، هنر متعالی و دینی را هنری خواند که در آن هنرمند احساس عدم مسئولیت نداشته باشد.

مدیر موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) اصفهان با اعلام اینکه فرازهای مختلفی از نگاه امام راحل به هنرمند وجود دارد، گفت: آنچه در منشور هنرمندانه به آن تاکید شده، این است که هنرمند باید ذاتش همچون آینه‌ای باشد که معارف الهی را از طبیعت، مردم و معضلات اجتماعی الهام گرفته و با نگاه حقیقت‌گرایانه و مسئولیت‌پذیر به مردم انتقال دهد.

وی اضافه کرد: کسی نمی‌تواند مدعی شود که هنرمند تعهدی ندارد و این مطلب که مسئولیتی بر عهده یک هنرمند روشنفکر نیست، یک مغلطه است.

بنکدار با اظهار اینکه هنرمند باید با مردم رابطه صمیمی داشته باشد و با زبان هنر، نسل جوان را با معارف و شخصیت امام خمینی (ره) آشنا سازد و لازمه آن تغییر نحوه بیان در انجمن‌های سنتی ادبی به سمت زبان ادیبانه جوانان، کودکان و نوجوانان است، ادامه داد: در حقیقت با «هنر توحیدی» باید خود را مومن و متقی کرد و از نفسانیات و شیاطین درونی دوری کرد و به آینه‌ای تمام‌عیار مبدل شد تا نگاه الهی به انسان شکل بگیرد و حقیقت‌گو و حقیقت‌جو شود.

استفاده از ابزار فرهنگ و هنر برای شناساندن چهره امام خمینی (ره)

در ادامه این جلسه، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان نیز برگزاری این نشست را ماحصل همکاری پنج نهاد از جمله موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، بسیج هنرمندان استان، نمایندگی آستان قدس رضوی، انجمن اهل قلم و اداره کل ارشاد اسلامی خواند و افزود: نشست‌های ادیبانه و محفل‌های شعر درباره شخصیت امام راحل همه‌ساله برگزار می‌شود.

علی تمنایی نیز با اعلام اینکه باید شخصیت امام خمینی (ره) را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار دارد و به آن پرداخت، افزود: امام راحل در عین پاکی، زهد و تقوا، با اراده، با صلابت و استکبارستیز بود و چهره‌ای ساده‌زیست داشت که در مقابل استکبار ایستادگی و مقاومت کرد.

وی گفت: رهبر معظم انقلاب درباره پیر کبیر انقلاب فرموده است که «شخصیت امام در تاریخ بر همگان روشن است و چهره شناخته‌شده‌ای است که هیچ کس نمی‌تواند آن را تحریف کند».

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان تصریح کرد: لازم است که در شهر ادیب‌پروری همچون اصفهان، افکار و اندیشه‌های امام راحل را بین نسل جوان ترویج کرد و با استفاده از ابزارهای مختلف از جمله شعر، ادب، موسیقی و نمایش به ابعاد مختلف چهره امام خمینی (ره) پرداخت.
 
در این نشست دو قطعه از اشعار حضرت امام توسط گروه هنری مولا در غالب موسیقی و سرود اجرا شد. همچنین دوازده تن از شعرای برجسته استان از موسسات ادبی استان (هفت نفر از آقایان و پنج نفر از بانوان) در قالب شعر به توصیف شخصیت ملکوتی امام راحل پرداختند که با اعطای لوح تقدیر از آنها تجلیل شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها