سه‌شنبه ۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵
کتاب «سینمای قدسی»، مجموعه بیانات رهبری درباره سینما منتشر شد

کتاب «سینمای قدسی؛ سینمای طراز انقلاب اسلامی» با گردآوری و تدوین رسول حسنی ولاشجردی از سوی انتشارات صریر منتشر و راهی بازار نشر شد.

به‌گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «سینمای قدسی؛ سینمای طراز انقلاب اسلامی» شامل مجموعه بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران از سال ۱۳۶۹ تا ۱۴۰۰ با گردآوری و تدوین رسول حسنی ولاشجردی به‌تازگی توسط انتشارات صریر در ۱۳۸ صفحه منتشر و راهی بازار نشر شده است.

این کتاب در هشت فصل شامل «سینما و رسالت سینماگر»، «سینمای دینی»، «سینما و روشنفکری»، «سینما و استعمار»، «سینما و انقلاب اسلامی»، «سینمای دفاع مقدس»، «فرم و محتوا» و «آسیب شناسی، سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و مدیریت فرهنگی» تنظیم شده است.

در مقدمه این کتاب آمده است:
با همه توصیه‌ها و سفارش‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی به مدیران سینمایی کشور به‌بخصوص اهالی سینما و رسانه ملی هنوز آن اتفاق موردنظر نیفتاده است. گویا برخی از مدیران فرهنگی به وخامت اوضاع پی‌نبرده‌اند. آن هجمه فرهنگی که معظم‌له بارها و بارها نسبت به آن هشدار داده بودند اکنون به ولنگاری فرهنگی رسیده است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به‌شدت با برخورد سلبی مخالف و آن‌ را سد راه پیشرفت سینمای کشور می‌دانند. ایشان معتقد هستند به‌جای دفع هنرمندانی که به‌ظاهر با نظام اسلامی مخالف‌اند باید آن‌ها را تا جایی که ارزش‌های انقلاب اسلامی موردتهدید قرار نگیرند، جذب کرد.

ایشان تأکید دارند باید هنرمندانی که قبل از انقلاب اسلامی فعالیت داشته‌اند را حفظ کرد و با رعایت شأن و جایگاهی که دارند از تجارب آن‌ها آموخت چرا که اگر ما این دسته از هنرمندان را کنار بگذاریم دیگرانی که قصد تقابل با انقلاب اسلامی را دارند به‌سراغ آن‌ها خواهند رفت. دیگر اینکه هنرمندان نباید خود را درگیر مسائل حاشیه‌ای کنند و به ابزاری برای اهالی سیاست تبدیل شوند، بلکه خود باید بینش و منش سیاسی داشته باشند و حتی با آثار خود اهالی سیاست را نیز هدایت کنند. از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی حضور در جشنواره‌های خارجی به‌تنهایی ارزشمند نیست. آنچه اهمیت دارد این است که حضور فیلم‌های ایرانی در جشنواره‌های خارجی تا چه میزان معرف ایران اسلامی است. حقیقت امر نیز همین است که جهانی‌شدن صرفاً با حضور در رویدادهای سینمایی جهان حاصل نمی‌شود. آن هم در شرایطی که سیاست اسلام‌هراسی و ایران‌هراسی حاکم بر جشنواره‌ها ماهیت آن‌ را تعیین می‌کند. جهانی‌شدن در حوزه سینما حاصل نمی‌شود مگر آنکه بتوانیم بر افکار عمومی جهان تأثیرگذار باشیم. حتی اگر جشنواره‌های آن سوی مرزها عامل اجرایی سیاست‌های دولت‌هایشان نباشند آورده چندانی برای ما نخواهد داشت.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها