یکشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۴
ارائه گزارش از سرانه مطالعه وظیفه مرکز آمار است

سیامک محبوب در برنامه گفت‌و‌گوی فرهنگی درباره سرانه مطالعه در کشور، ارائه آمار و گزارش سرانه مطالعه را وظیفه مرکز آمار دانست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، به نقل از پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌و‌گو، سیامک محبوب، مدیرکل برنامه‌ریزی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با برنامه «گفتگوی فرهنگی» درباره مسئولیت‌های فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور مصاحبه کرد.
 
وی درباره برنامه‌ریزی نهاد کتابخانه‌های عمومی بیان کرد: این نهاد دو وظیفه دارد؛ هماهنگی با سازمان و اسناد بالادستی و هماهنگی اجزای درون سازمان از وظایف برنامه ریزی است.
 
محبوب، شرایط کرونا را فرصتی برای تأمل دانست و گفت: اقبال به کتاب در این شرایط کمتر نشده است و اطلاعات نشان داده هر جا دسترسی به کتاب باشد، مردم از آن استقبال می‌کنند.
 
وی ادامه داد: استقبال مردم موجب می‌شود که نهاد به سمت بهبود دسترسی‌ها پیش رود و یکی از کارهایی که نهاد به دنبال آن است، افزایش دسترسی به کتابخانه‌هاست.
 
مدیرکل برنامه‌ریزی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور درباره مسئولیت‌های اجتماعی کتابخانه‌ها بیان کرد: کتابخانه‌ها برای حل مسائل فرهنگی جامعه ورود می‌کنند؛ همچنین فعال کردن ظرفیت‌های اجتماعی و فرهنگی جامعه با نقش آفرینش‌گری کتابخانه‌ها، دیگر نقش اجتماعی کتابخانه‌هاست.
 
محبوب درباره اختلاف بین سرانه مطالعه 30 ثانیه و 13 دقیقه گفت: این اختلاف حاصل مقادیر غیرکّمی و تحلیل شاخص‌های آماری است درحالی ‌که ما هر نوع مطالعه‌ای را جزو آمار می‌دانیم؛ اما مرجع دقیقی برای ارائه آمار وجود ندارد.
 
وی در رادیو گفت‌و‌گو ارائه آمار و گزارش سرانه مطالعه را وظیفه مرکز آمار دانست و افزود: همواره وضعیت کتابداران نسبت به سایر همکاران مناسب نبوده و اطلاع نداشتن از آن‌ها، احجاف در حق آن‌هاست.
 
محبوب در ادامه با اشاره به برنامه‌ریزی در شرایط کرونا اظهار کرد: قبل از کرونا، فعالیت در فضای مجازی را آغاز کردیم و بنابراین با دست پُری در شرایط کرونا به فعالیت ادامه دادیم که ایده تحویل کتاب در منزل از برکات این شرایط برای کتابخانه‌ها بود و حتی بعد از کرونا نیز ادامه خواهد داشت.
 
مدیرکل برنامه‌ریزی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: نهاد با تدوین سند چشم‌انداز کتابخانه‌های عمومی به دنبال سامان دادن خود در قالب برنامه راهبردی بود که با متخصصان دانشگاهی نوشته شد و بخش اول آن با اهداف آرمانی در نهاد ابلاغ شده و اتفاق مثبت آن جدا شدن نهاد از کتابخانه‌ها به‌منظور تبدیل شدن آن به یک نهاد رگولاتور و اداره محلی کتابخانه‌ها بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها