چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۷ - ۱۱:۰۴

پس از 4 سال کشمکش، سرانجام گوگل با ناشران و نویسندگان آمریکایی به تفاهم رسید و با پرداخت 125 میلیون دلارغرامت به آنان موفق شد فصل جدیدی در ارائه دیجیتالی کتاب با رعايت کپی رایت و همچنین کتاب‌هاي منتشر نشده بگشاید./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) و به نقل از «تایمز»، از سال 2004میلادی زمزمه‌های مخالفت حدود 10 هزار ناشر آمریکایی با عملکرد موتور جست‌وجوگر گوگل در دسترسی آزادانه به کتاب‌هاي کتابخانه ها و موسسات انتشاراتی و ارائه آن‌ها به مردم بدون پرداخت حق کپی رایت آغاز شد. طلایه داران این مخالفت، 5 ناشر عمده («سیمون و شوستر»، موسسه انتشاراتی «پنگوئن»، موسسه نشر «جان وایلی و پسران»، انتشارات «مک گرا - هیل» و موسسه چاپ و نشر «پیرسون»)، تعدادی از نویسندگان و کتابخانه‌هایی مانند کتابخانه عمومی نیویورک، کتابخانه دانشگاه هاروارد و ... در سراسر آمریکا بودند که سرانجام در سال 2005 شکایت خود را از شرکت گوگل تنظیم و به دادگاه ارائه دادند. این گروه معتقد بودند گوگل در مراحل مختلف الکترونیکی کردن کتاب ها، قوانین کپی رایت را زیر پا می گذارد و گاهی کل کتاب یا بخش هایی از آن را بدون اجازه صاحب کتاب در اختيار كاربران خود قرار می‌دهد و البته به نظر می رسد این مشکل تا حد زیادی حل شده باشد. 

با توجه به این‌که قوانین کپی رایت در بسیاری از کشورها هنوز نادیده گرفته می شوند و راه درازی برای به رسمیت شناختن این قانون وجود دارد، شاید توافق جدید گوگل، به تحولی بزرگ بينجامد. 

این توافق‌نامه، به گوگل امكان مي‌دهد میلیون ها کتاب دارای حق کپی رایت و... را دیجیتالی كند و در ازای پرداخت مبلغي توافق شده، کتاب‌هاي متنوع دیجیتالی را در اختیار کاربران قرار دهد. البته بخشی از عواید حاصل از این کار به افرادی پرداخت می شود که کتاب‌هایشان مشمول قانون کپی رایت است و بخشی دیگر نیز به عنوان غرامت براي کسانی که تاکنون بدون مجوز، آثارشان مورد استفاده گوگل قرار می گرفته، صرف خواهد شد. هزینه هایی مانند آگهی برای فروش کتاب‌ها به صورت آنلاین و ... نیز در همین بخش محاسبه می شود. 

گروهی معتقدند چنانچه این توافق گوگل عملی شود، انقلابی در عرضه کتاب‌های دیجیتالی ایجاد خواهد شد و همین امر به دارندگان کتاب های مشمول قانون کپی رایت، این امکان را می دهد تا در برنامه گوگل ثبت نام و از خدمات آن مانند بازاریابی و .. استفاده کنند. به اعتقاد آنان، کتاب ها برای جای گرفتن در قفسه نوشته نشده‌اند و باید با جذب مخاطب،خوانده شوند. حتی در عصر دیجیتال هنوز هم بسیاری از آثار و کتاب‌هایی که شاید هر يك بتواند زمینه ساز شکوفایی یک استعداد برتر باشند، هرگز چاپ نشده‌اند و برای مدت طولانی در گوشه‌ای از انبارها، خانه‌ها  یا کتابخانه‌ها خاک می خورند.

صاحب محبوب‌ترین موتور جست‌وجوگر اینترنتی نیز این توافق را فرصتی مناسب برای کاربران خود می‌داند تا بتوانند در جست‌وجوی آنلاین خود به کتاب‌هایی که پیش از این برای یافتن آن‌ها، دردسر زیادی متحمل می شدند، به آسانی دست يابند. 

دانشگاه هایی مانند کالیفرنیا، میشگان، ویسکونزین و استنفورد نیز از این اقدام گوگل مشتاقانه حمایت کرده و براي ارائه کتاب‌های مشمول قانون کپی رایت خود به گوگل اعلام آمادگي كرده‌اند؛ ولی کتابخانه دانشگاه هاروارد که پیش از این یکی از شاکیان پرونده بود، این بار نیز از راه حل گوگل استقبال نکرده و حاضر نشده کتاب‌های خود را طبق این توافق‌نامه در اختیار موتور مديران آن قرار دهد. تنها کتاب‌هایی از این کتابخانه در اختیار گوگل قرار خواهند گرفت که از قانون کپی رایت برخوردار نباشند. 

به اعتقاد مسوولان کتابخانه دانشگاه هاروارد، عواقب این کار گوگل مبهم است و هیچ تضمینی وجود ندارد که بهای دسترسی مردم به کتاب‌های دیجیتالی پس از مدتی افزایش نیابد و گروهی که استطاعت مالی ندارند، از گردونه خارج شوند و شاید به این ترتیب پس از مدتی محدودیت های فراوانی برای کاربران و علاقه مندان کتاب ها به وجود آید. باید دید صاحب قویترین موتور جست‌وجوگر اینترنتی چه راهی برای متقاعد کردن مسوولان این دانشگاه بزرگ انتخاب خواهد کرد.
 
مترجم: میترا جلیلی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها