دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۷
پخش مستند پرتره احمد سمیعی از شبکه چهار

سومین قسمت از فصل دوم مجموعه مستندهای «حکایت دل»، پرتره مستند «میراث دار فرهنگ و ادب » است که دوشنبه 11 اسفند ساعت ۲۱ پخش می‌شود و به معرفی استاد احمد سمیعی گیلانی اختصاص دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی شبکه چهار سیما، این قسمت از سری مجموعه مستندهای حکایت دل به زندگی استاد سمیعی، پدر ویراستاری و نقد ادبی، نویسنده، پژوهشگر، مترجم و چهره ماندگار و استاد بی بدیل زبان و ادبیات فارسی می‌پردازد.

احمد سمیعی گیلانی (‌زاده ۱۱ بهمن ۱۲۹۹) مترجم و نویسنده ایرانی و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی است. سمیعی در رشتبه دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در رشت گذراند و سپس وارد دانشگاه تهران شد. در اواخر دهه ۱۳۴۰ به‌عنوان ویراستار در مؤسسه انتشارات فرانکلین آن زمان مشغول خدمت شد و به‌موازات آن دوره کارشناسی‌ارشد زبان‌شناسی را در دانشگاه تهران می‌گذراند. او در کنار حرفه ویراستاری، چند کتاب در زمینه آیین نگارش و ویرایش تألیف‌ کرد و مقاله‌های ارزشمندی را در مجلات متعددی نظیر پیک جوانان، کتاب امروز و رودکی به چاپ رسانید.

سمیعی کار ترجمه را با برگرداندن رمان دلدار و دلباخته، از ژرژ ساند شروع کرد و بعدا آثاری را از نویسندگان بزرگی مانند ژرژ پرک و گوستاو فلوبر به فارسی برگرداند.  او تا خرداد ۱۳۹۸ سردبیری نشریه نامه فرهنگستان را بر عهده داشت.
 
«حکایت دل» به تهیه‌کنندگی علیرضا حسینی و کارگردانی بیژن شکرریز، در قالب مستند از زندگینامه، پرتره علمی و حرفه‌ای اساتید فاخر و مشاهیر معاصر کشور، دوشنبه ها ساعت ۲۱ از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها