یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۱
ماهایا پطروسیان: فقط رمان مي​خوانم/خانواده اصلي​ترين محمل ترويج مطالعه است

بازيگر شناخته شده سينماي ايران معتقد است تاثيري که خانواده بر انس گرفتن با کتاب و مطالعه دارد، غيرقابل جايگزين است.

«ماهایا پطروسیان» ستاره سال های نه چندان دور سینمای ایران؛ این روزها به دلیل آنچه نبود فیلمنامه خوب می​نامد، بسیار کم کار شده و ترجیح می​هد در خانه بماند و مطالعه کند تا در آثار سطحی سینمایی بازی کند.
با این بازیگر خلاق و اهل کتاب، گفت​وگویی کوتاه ترتيب داده​ايم که در ادامه مي​خواين؛ او معتقد است ترويج مطالعه بايد از سنين پايين شکل بگيرد.

خانم پطروسیان، عادت به مطالعه از چه زمانی در شما شکل گرفت؟
من در خانواده​ای به دنیا آمدم که فرهنگی بودند و بنابراین کتاب، جزء لاینفک زندگی ما بود به همین دلیل، من خیلی زود با کتاب انس گرفتم و حالا که سال​ها از آن زمان می گذرد می​بینم که خانواده، تا چه اندازه​ای می​تواند بر روی فرهنگ مطالعه یک فرد تاثیر داشته باشد؛ به نوعی معتقدم که اگر فرد در کودکی خود، با کتاب آشنا شود، این آشنایی، درونی شده و تا همیشه با او همراه خواهد بود. من از همان زمان کودکی متوجه شدم که علاقه بسیاری به مطالعه دارم و خدا را شکر که این علاقه تا به امروز نیز با من مانده و روز به روز بیشتر هم می شود.

به کدام گونه ادبی بیشتر تمایل دارید.
خوشبختانه یا متاسفانه، من فقط رمان می​خوانم و علاقه​ای به مطالعه دیگر گونه​های ادبی ندارم و آنها را مطالعه نمی​کنم.

حالا از میان رمان نویسان داخلی و خارجی، کار کدام یک را دنبال می​کنید؟
حقیقتا من به دنبال اسم نیستم و تلاش می​کنم تا رمان​ها را فارغ از نام نویسنده مطالعه کنم به عنوان مثال، من به آثار "گابریل گارسیا مارکز" علاقه فوق العاده زیادی دارم اما این دلیل نمی​شود که کارهای دیگران را دنبال نکنم به همین دلیل عرق خاص و چندانی به نویسنده خاصی ندارم و از تمام نویسندگان خوب و کارهای خوب استقبال می کنم.

کدام کار مارکز را بیشتر دوست دارید؟
منظور من از آوردن نام مارکز، مجموعه آثار وی بود و کتاب خاصی از ایشان را مدنظر نداشتم.

چطور از تازه​های نشر مطلع می شوید؟
هم دوستانی دارم که مرا در جریان آخرین اخبار نشر قرار می​دهند و هم اینکه هر از چند گاهي به "شهر کتاب" می روم و آنجا متوجه تازه های نشر قرار می گیرم.

بنابراین شما کتاب هایتان را از "شهر کتاب" تهیه می کنید.
بله! از قدیم به "شهر کتاب" می رفتم و هنوز هم پاتوق من آنجاست.

آخرین کتابی که مطالعه کردید چه نام داشت؟
آخرین بار، داستان های "همشهری داستان" را مطالعه کردم و باید بگویم این نشریه، سیاست بسیار خوبی را در پیش گرفته و داستان​های خوبی ر ا منتشر می​کند که من، هر شماره آن را دنبال می کنم و از مطالعه آن داستان ها لذت می برم.

به این صرافت افتاده اید که خودتان هم کتاب منتشر کنید؟
حقیقتا نه. چون همانطور که گفتم من عاشق رمان هستم و خب، نگارش رمان اصلا کار من نیست و من اگر بخواهم در زمینه نگارشی کاری انجام دهم آن کار به تحقیق در زمینه بازیگری مربوط می شود که فعلا چنین قصدی ندارم.

سال​های گذشته به نمایشگاه کتاب می​رفتید؟
بله! من هر سال به نمایشگاه می​روم و کتاب​های مورد نیازم را تهیه می​کنم و به نوعی این کار در من تبدیل یه یک عادت سالیانه شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها