جمعه ۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۷
«گنجینه غار کلماکره» در کتاب بازسازی شد

کتاب «گنجینه غار کلماکره» تالیف لیلا خسروی با گونه‌شناسی به بازسازی سرگذشت یک قوم و سلسله جدید حکومتی در غرب ایران در هزاره اول قبل از میلاد می‌پردازد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتاب «گنجینه غار کلماکره» به قلم لیلا خسروی در پنج فصل با عناوین «موقعیت جغرافیایی و وجه تسمیه غار کلماکره»، «اشیا گنجینه غار کلماکره موجود در داخل و خارج از ایران»، «مطالعه فنی و بررسی تکنیک ساخت اشیا گنجینه کلماکره»، «بررسی کتیبه‌های منقور روی اشیا و تجزیه و تحلیل داده‌ها» و «نتیجه‌گیری» تهیه و تنظیم شده است. این کتاب با مطالعه فنی، بررسی تکنیک ساخت و تزیینات اشیا، بررسی متون تاریخی و تجزیه و تحلیل باستانشناختی کتیبه‌های منقور روی اشیا به بازسازی آن‌ها می‌پردازد.

لیلا خسروی، استادیار پژوهشکده باستانشناسی گروه دوران تاریخی درباره چگونگی تالیف کتاب «گنجینه غار کلماکره» اظهار کرد: از سال 79 مطالعات باستانشناسی خود را روی این اشیا آغاز کردم که نتایج آن مطالعات را در سال 81 به عنوان پایان‌نامه تحصیلی در دانشگاه تهران ارایه دادم. دیگر اشیا این گنجینه را که در داخل و خارج از ایران وجود داشت، شناسایی کردم که نتیجه این تحقیقات نیز به‌عنوان رساله دکترا سال 90 در دانشگاه تربیت مدرس ارایه کردم. این پایان‌نامه در سال 91 در جشنواره فارابی برگزیده شد. تاکنون مقالات متعددی در این زمینه در مجلات علمی ـ پژوهشی و ISI در داخل و خارج از ایران به چاپ رسیده یا زیرچاپ است. 

این نویسنده سپس به اشیا غار کلماکره اشاره کرد و گفت: گنجينه غاركلماكره شامل صدها قلم شی نفیس زرین و سیمین در سال 68 در پلدختر لرستان به طور اتفاقی توسط يک شكارچی محلی كشف و توسط روستاییان غارت شد. اشیا این گنجینه با وضعيت بسيار هولناكی به صورت غير قانونی از كشور خارج شدند. وجود كتيبه‌هايی به خط و زبان ايلام نو روی برخی  اشيا ارتباط آن‌ها را با افق فرهنگی ايلام نو آشكار می‌کند. ويژگی منحصر به فرد آن‌ها، معرفی يک سلسله جديد حكومتی در غرب ايران در هزاره اول ق.م است كه نقش بسيار مهمی در پژوهش‌های باستانشناسی دوران آغاز تاريخی ايران دارد. تمام اشیا این گنجینه منحصر به فرد است و نمونه مشابه آن‌ها تا کنون پیدا نشده اما موتیف‌های (نقش‌مایه) جز به جز آن‌ها با هنر اقوام همزمان خود در هزاره اول ق.م یعنی آشور، ایلام، سیمری و سکایی و حتی هیتی‌ها در آناتولی قابل مقایسه است.

وی ادامه داد: امروز در دوره‌ای هستيم كه برخی همسايگان، سعی در تحريف تاريخ ما دارند و نوآوری‌ها و سابقه تمدنی ايران را به نام خود مصادره می‌كنند. به‌طوری كه اشيا كلماكره را به هنر آناتولی و سوری نسبت می‌دهند. سعی من در این پژوهش، بر اين بود كه تمام مجموعه كلماكره را در داخل و خارج از ايران شناسایی و در نهايت آن‌ها را با دلايل و مدارک مستند باستانشناختی با عنوان هنر ايرانی به همه جهانيان معرفی کنم. در حقیقت معرفی اين پشتوانه‌های مادی و فرهنگی به شناسايی هنر سرزمینی کمک خواهد کرد كه منشا تمدن‌های بزرگی چون ماد و هخامنشی بوده است. اكنون حدود 90 قلم از این اشيای ارزشمند در ايران است. 

خسروی در پایان سخنانش به روش تحقیق در این پژوهش پرداخت و عنوان کرد: مشاهده و مراجعه به تمام موزه‌های داخل كشور و جست‌وجوی اينترنتی در وب سايت موزه‌های خارجی، برقراری ارتباط با آن‌ها و درخواست اطلاعات مربوطه از روش‌های تحقیق در این پژوهش بوده است. همچنین تحليل مقايسه‌ای برای شناخت روابط بين داده‌های به دست آمده از مطالعه اشيا، مطالعه اسناد و متون تاريخی، بررسی نام جای‌ها و اسامی پادشاهانی که نامشان در کتیبه‌های منقور روی اشیا آمده از روش‌هایی بود که در این پژوهش به کار بردم. 

کتاب «گنجینه غار کلماکره» تالیف لیلا خسروی در 259 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه و بهای 14 هزار تومان از سوی انتشارات پژوهشگاه میراث فرهنگی روانه بازار کتاب شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها