چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۳
معرفی برندگان معتبرترین جایزه ادبی فنلاند

جایزه ادبی «فینلاندیا» ـ معتبرترین جایزه ادبی کشور فنلاند ـ برندگان سال 2013 خود را در بخش‌های چند گانه این رقابت معرفی کرد./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از خبرگزاری آلمان، در بخش کتاب داستانی «ریکا پلو» برای دومین رمان خود با عنوان «زندگی هر روز ما» شایسته کسب این جایزه معرفی شد. او در این اثر موشکافانه به تشریح سرنوشت تراژیک مارینا تسوتایوا شاعره روس و دخترش آریادنا افرون در زمانی که در اروپا در تبعید به سر می بردند می پردازد. او با توصیف زندگی این بانوی شاعر که در طی جنگ دوم جهانی درگذشت، توانست پنج رقیب دیگر خود شامل یوها ـ پکا کسکینن، لنا کرون، هانو رایتیلا، آسکو سالبرگ و کیل وستو را پشت سر بگذارد.

موضوع های مربوط به شوروی و یا پرداختن به وقایع و پیامدهای جنگ زمستانی فنلاند ـ روسیه و نبرد لاپلند که در جنگ دوم جهانی به وقوع پیوست، اغلب جزو موضوع هایی هستند که در ادبیات فنلاند به آن ها پرداخته می شود و در آثار نویسندگانی همچون سوفی اوکسانن و رزا لیکسون نیز دیده می‌شود.

در بخش کتاب غیرداستانی ویله کیوی ماکی موفق شد برای اثری با عنوان «روحیه های در هم شکسته» این جایزه را نصیب خود کند. این مورخ در این کتاب به پیامدهای جنگ می پردازد و پی‌آمدهای روانی جنگ دوم جهانی بر سربازان فنلاندی را مورد بررسی قرار می دهد.

همچنین جایزه ادبی فنلاند امسال در بخش کودکان و نوجوانان به «کرتا اونکلی» نویسنده فنلاندی برای رمان کودکانه‌اش با عنوان «پسرکی که حافظه‌اش را از دست داد» تعلق گرفت.

جایزه ادبی فینلاندیا در سال 1984 از سوی بنیاد کتاب فنلاند راه اندازی شد و هر سال به اثری داستانی تعلق می گرفت. از سال 1993 این جایزه تنها به تجلیل رمان اختصاص یافت و از سال 1989 بخش کتاب غیرداستانی یا آموزشی و از سال 1997 بخش کودک و نوجوان نیز به آن افزوده شد.

ارزش این جوایز در هر بخش افزون بر 30 هزار یورو است. فنلاند در سال 2014 میهمان افتخاری نمایشگاه بین المللی کتاب فرانکفورت است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها